Strålfors gör strategiskt outsourcingsavtal inom informationslogistik och utökar i Norge och Sverige

Strålfors har tecknat avtal med EDB Business Partner om strategisk outsourcing av EDBs printverksamhet i Norge samt om övertagande av ett antal kundavtal från denna verksamhet. I avtalet ingår dessutom att Strålfors kommer att agera som underleverantör till EDB för print och kuvertering i såväl Sverige som Norge. Övertagandet beräknas träda i kraft den 1 juli 2009.

EDBs nordiska printverksamhet omsätter cirka 120 miljoner brev per år. Avtalet innebär att Strålfors tar över all maskinell utrustning samt cirka 75 medarbetare. Produktionen kommer att flyttas över till Strålfors verksamhet i Oslo under de kommande nio (9) månaderna. Överföringen av EDBs svenska produktion till Strålfors verksamhet i Sverige, beräknas ske under tredje kvartalet 2009. - Strålfors är idag en av de ledande i Norden inom informationslogistik, säger Steinar Höistad, Vice President Sales & Marketing Informationslogistik. Med detta kommer vi att förstärka vår ställning på den nordiska marknaden. Print och kuvertering är kärnverksamhet för Strålfors Affärsområde Informationslogistik och för våra kunder innebär denna transaktion att de får en starkare partner, avslutar Steinar Höistad. - EDBs kärnverksamhet är IT-tjänster till den nordiska marknaden. I Strålfors har vi funnit en ny partner till vår print verksamhet. EDB och Strålfors har ingått ett strategiskt långsiktigt samarbete om leverans av printtjänster, säger John-Arne Haugerud, Koncerndirektör i EDB. Avtalet förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheten och det slutliga avtalet väntas träda i kraft från och med den 1 juli 2009. För ytterligare information vänlig kontakta: Steinar Höistad, Strålfors Vice President Sales & Marketing Informationslogistik Mobil: +47 46 40 97 88 Per Samuelsson CEO Strålfors AB Mobil +46 708 58 54 40 Presskontakt: Elisabeth Sjöberg, Strålfors Ansvarig extern information Telefon: 0372-85 119 Strålfors, som ägs av Svenska Posten, är ett IT-fokuserat Business-to-Businessföretag med grafisk tradition, verksamt med helhetslösningar inom området informationsöverföring. Strålfors utvecklar, producerar och levererar system, tjänster och produkter för effektiv kommunikation av affärskritisk information. Strålfors, som omsätter 3,9 miljarder SEK, har tillverkning i 8 länder och cirka 2300 anställda. EDB Business Partner är ett av Nordens ledande IT-företag. Koncernen erbjuder lösningar inom verksamhetskritiska IT-tjänster. EDB strävar efter att vara en stark och nära IT-partner som med bred kompetens inom olika branscher och internationell närvaro hjälper sina kunder att få mesta möjliga nytta av sina IT-investeringar. Koncernen finns representerad i 13 länder, har 6 200 anställda och en årlig omsättning på SEK 9,5 miljarder. Den samlade svenska verksamheten har 1 350 anställda och omsätter SEK 2,1 miljarder. EDB Business Partner är noterat på Oslobörsen. www.edb.se