12 041 kattpersonligheter i frimärkstävling

Det råder kattfeber i landet efter att PostNord utlyst en tävling där kattägare har chansen att få se sin kisse illustrerad på årets frimärken. Alla olika sorters katter är välkomna att söka och de tävlande uppmanas lägga lite extra klös i motiveringen för att få fram kattens personlighet och därmed blidka juryn. Kattägare kan skicka in sina bidrag fram tills 13 februari och de vinnande katterna kommer att koras den 28 mars.

Just nu pågår PostNords tävling där kattägare kan nominera sin katt till att bli ett av årets frimärksmotiv. Sedan tävlingens första dag den 24 januari har 12 041 bidrag från svenska folket strömmat in. En jury bestående av representanter från Frimärksrådet och PostNord kommer att utse fem vinnande katter som sedan blir ett av årets frimärksmotiv. I sin bedömning kommer juryn självklart utgå från foton på katterna, men än viktigare menar juryn, är den skriftliga motiveringen som skickas med.

– Vi är så imponerade över bredden av katter och motiv och att så många vill uppmärksamma sina katter tillsammans med oss. Extra glada blir vi för alla fina motiveringar som fångar kattens personlighet. Därför blir det mitt tips till alla som ännu inte har hunnit nominera sina katt att vässa sin motivering, säger Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken.

Kattägare kan skicka in sina bidrag fram till den 13 februari via postnord.se/minkatt. Efter att juryn valt ut de bästa bidragen kommer en illustratör att teckna de vinnande katterna som sedan kommer att bli frimärken. Vinnarna kommer att presenteras den 28 mars och utgivningen av frimärken sker den 25 augusti 2022.

Så fångar du din katts personlighet på bild:

• Se till att du fotar i naturligt ljus/dagsljus.
  • Det gäller att vara snabb! Ha kameran redo och försök knäpp av en bild när katten gör det den gillar bäst och helst har blicken riktad mot en ljuskälla.
  • Om katten vrider bort huvudet, fånga hens uppmärksamhet genom att vifta med fingrarna eller leksak i kamerans höjd.
  • Knäpp av många bilder. Katter är snabba i sina rörelser och hälften av bilderna kommer att vara ur fokus så det är bra att ha ett större urval att välja från.

Så skickar du in ditt bidrag:

• Gå in på postnord.se/minkatt.
  • Följ instruktioner och skicka in en bild på din katt tillsammans med en skriftlig motivering.
  • Finalisterna får besked via e-post senast den 28 mars och de offentliggörs senast den 31 mars 2022.

Tre tävlande katter visar upp sig nedan.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com