Allt fler julklappar köps online

Den totala julklappshandeln minskar något i år. Men juklapparna på nätet ökar. Fram till den 18 december har svenskarna handlat julklappar för 17,7 miljarder kronor, vilket är något mindre jämfört med föregående år. Mer än hälften av svenskarna har e-handlat sina julklappar till ett totalt värde av 7,1 miljarder kronor, vilket innebär att julklappshandeln på nätet har ökat. Det visar en ny julundersökning från PostNord*.

I samma takt som den totala julklappshandeln har minskat, ökar konsumtionen av julklappar på nätet. När undersökningen gjordes, den 17-18 december, hade fler än 80 procent av de svenska konsumenterna handlat julklappar för totalt 17,7 miljarder kronor, en minskning med 2 procent från föregående år. E-handelns andel av den totala julklappshandeln har däremot ökat och ligger nu på 40 procent, från föregående års 38 procent.

–  Det är en blygsam procentuell ökning av julklappshandeln på nätet. Vilket ligger i linje med vad prognosen i E-barometern har visat. Men det verkar vara fler som planerar att göra sena julklappsköp på nätet. Det ger möjligen en signal om att man har större tillförsikt till att de sent inhandlade klapparna hinner fram i tid, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Enligt undersökningen kommer nämligen många svenskar att e-handla fler julklappar de sista dagarna innan julafton. Svenskarna planerar att spendera ytterligare drygt 2,8 miljarder kronor på nätet fram till julafton, en ökning med 12 procent från föregående år. Det skulle innebära att den totala julklappskonsumtionen på nätet landar på knappt 10 miljarder kronor.

– Vi kan generellt se att e-handeln ökar över hela året, men julklappshandeln resulterar i rekordvolymer i våra flöden. Tillsammans med våra medarbetare har vi rustat inför perioden med bland annat nya ombud, fler transporter och extra personal. Jag har fått rapporter om att allt hittills har gått bra och att det kommer fortsätta att vara en intensiv och rolig period fram till julafton med leveranser till butik, ombud och hem till mottagarna, säger Carl-Fredrik Teder.

Leveranserna blir också en allt större del av köpupplevelsen online. Undersökningen visar att 87 procent av e-handelskonsumenterna var nöjda med sin senaste e-handelsleverans, oavsett om den skett via utlämningsställe, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. 3 procent var missnöjda.

Fakta från undersökningen

• Svenska folket har fram till den 18 december (onsdag) handlat julklappar för 17,7 miljarder kronor. Det är marginellt mindre än vad svenskarna hade handlat för fram till den 18 december ifjol (2 %).
  • Fram till och med den 18 december i år har svenskarna e-handlat julklappar för 7,1 miljarder kronor, men spås handla julklappar online för ytterligare 2,8 miljarder.
  • Mer än varannan svensk (54 procent) har e-handlat julklappar i år.
  • E-handelns andel av den totala julklappshandeln har ökat och ligger på 40 procent, jämfört med 38 procent föregående år.
  • Befolkningen har ökat och andelen av svenskarna som handlar julklappar är oförändrad, men genomsnittsbeloppet är något lägre, 2820 kronor (2928 kr).

De julklappar som flest svenskar har handlat i år är:

1.     Kläder och skor

2.     Böcker och media

3.     Leksaker och barnprodukter

4.     Hemelektronik

5.     Möbler och heminredning

De julklappar som flest svenskar har handlat på internet är:

1. Kläder och skor

1. Böcker och media

3. Hemelektronik

3. Leksaker och barnprodukter

5. Skönhet och hälsa

5. Möbler och heminredning

*PostNord har låtit Kantar SIFO fråga 2 902 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 16-18 december 2019. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av Kantar SIFO:s webbpanel. Motsvarande undersökning har genomförts under samma tidsperiod 2011-2019.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2018 hade koncernen cirka 30 000 anställda och en omsättning på 37,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com