Årets första frimärken för alla hjärtliga hälsningar

PostNord släpper nu nya frimärken med hjärtliga motiv, något som många svenskar önskar sig.

Idag sker mycket av vår dagliga kommunikation digitalt. Då blir en personlig hälsning eller inbjudan i brevlådan extra uppskattad. Först ut i år kommer frimärken där blommor, fåglar, musiksymboler, bin och mycket annat virvlar runt och tillsammans bildar färgglada hjärtan. Frimärkena finns i handeln och på postnord.se från och med den 9 januari 2020.

- Att få starta det nya året med att presentera dessa färgglada frimärken känns härligt. Många har önskat sig hjärtan på frimärken. Jag hoppas nu att kärleksbreven och andra hjärtliga hälsningar blir riktigt många under 2020, säger Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken.

Sedan den 1 januari kostar ett frimärke för inrikes brev upp till 50 g 11 kronor och utrikes brev upp till 50 g 22 kronor. Hjärtfrimärkena finns i häfte om 10 frimärken med 5 olika motiv för inrikes brev samt på två olika rullar om 100 stycken, en variant för inrikes och en för utrikes brev.

- Precis som vid tidigare prisförändringar så gäller tidigare valörlösa frimärken med beteckningen inrikes brev fortsatt som porto för ett inrikes brev upp till 50 g, oavsett när man har köpt dem. Har du äldre frimärken hemma med en valör angiven kan du använda dessa också genom att komplettera med frimärken upp till gällande porto, säger Kristina Olofsdotter.

I samband med att frimärkena med hjärtan lanseras, släpps också nya frimärken med valörer 50 kr och 20 kr. Dessa frimärken passar bra till tyngre försändelser eller som kompletteringsvalör till våra förfrankerade påsar till utlandet. Båda har motiv med dörrar. 20 kr visar dörren från Villa Edstrand i Falsterbo ritad av arkitekten Sigurd Lewerentz. 50 kr har dörren till Zorngården som motiv, ritad av Zorn själv.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2018 hade koncernen cirka 30 000 anställda och en omsättning på 37,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com