Årets julfrimärke firar jul i tomtebyn

Årets julfrimärke ”Jul i tomtebyn” är en färgsprakande illustration som fångar julens känslor. Den 2 november 2023 lanseras frimärket som är illustrerat av Rebecca Elfast. Frimärkena finns att köpa hos PostNords ombud och på postnord.se.

Att skicka hälsningar är en kär tradition som hör julen till och intresset för att skicka julkort med posten är fortsatt stort. Julen 2022 ville åtta av tio svenskar helst ha sina julhälsningar i postlådan.

Årets julfrimärke visar en tomteby i julskrud. Julförberedelserna är i full gång. Det är mycket som ska bakas och pyntas, städas och lagas. Motivet är illustrerat av Rebecca Elfast från Göteborg som är utbildad arkitekt och som har tecknat och målat hela livet. Hon gör nu debut som illustratör till svenska frimärken med ”Jul i tomtebyn”.

- Jag tycker årets julfrimärke verkligen fångar värmen i julen.  Förväntan av att kanske komma hem och fira jul med nära och kära eller åka bort och fira på annan ort. Att skicka julkort är ett fint sätt att visa omtanke och sprida värme inför julen säger Kristina Olofsdotter chef för frimärken på PostNord.

Förutom julfrimärket släpper även PostNord en serie frimärken som visar bastu och vinterbadande på tre platser i Norrbotten. Rökbastu i Soukolojärvi norr om Övertorneå, isvak i Haparanda och två olika isbad i Luleå. Bilderna är tagna av fotografen Johanna Hanno och formgivna av Daniel Bjugård

- Frimärkena fångar det meditativa i att omge sig av eld och vatten, värme och kyla. Att njuta av elementen i vårt kalla vinterklimat helt enkelt, säger Kristina Olofsdotter.

Julkortspåsen har tagits fram för att enkelt kunna samla färdiga julkort och posta dem på någon av PostNords brevlådor. Inför julen kommer PostNord också att ställa ut cirka 1 400 röda brevlådor runt om i landet speciellt för julkort.

Mer information om årets alla frimärken.

Här kan du ladda ner bilder på frimärken.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 300 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com