Årets julfrimärken bjuder på stjärnglans

Den 12 november ger PostNord ut årets svenska julfrimärken. Julen är den tid på året då vi skickar flest personliga hälsningar, och i år stärks känslan med julstjärnor. Samma dag kommer också frimärken med snögnistrande träd och konstsmide i järn och silver.

Julkort är den mest uppskattade julhälsningen. Sju av tio svenskar skickar helst sina julhälsningar som julkort och ifjol delade brevbärarna ut över 24 miljoner kort i svenska postlådor. Motiven på årets julfrimärken är glittrande julstjärnor, i julgranstoppen, på natthimlen och på julgranskulor.

– Julfrimärkena förstärker julkänslan. När årets julhälsningar med stjärnor av olika slag på frimärkena landar på hallmattan eller i postlådan, då börjar julfirandet. En nyhet för i år är att frimärket på rulle kan användas som ett vanligt frimärke inom Sverige eller med två frimärken på ett julkort till en mottagare var som helst i världen, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef i PostNord.

Julfrimärkena finns att köpa hos PostNords ombud och på PostNords hemsida från den 12 november. Sista dag att posta hälsningar med julfrimärken så att de kommer fram innan jul är den 16 december.

– Alla brev och kort som skickas i november och december är inte julkort. Därför kompletterar vi julfrimärkena med frimärken som visar träd i vinterlandskap. De har dessutom längre livslängd då frimärken med uttalade julmotiv har ett bäst före datum, säger Britt-Inger Hahne.

Den 12 november lanseras också ett häfte med fem frimärken där motiven är föremål utformade av nutida järn- och silversmeder. Det finns ett stigande intresse idag för konstverk i silver.

– Vårt uppdrag är att göra silvret mer angeläget. Vi vill synas i många olika sammanhang och frimärken är en ny och spännande kanal, säger Elisabeth Alsheimer Evenstedt, ordförande i föreningen Nutida Svenskt Silver.

Föremålen på frimärkena är Carolina Lindholms skål i silver, en silverkanna av Petronella Eriksson, Erik Tidängs armband i silver, Jon Olofssons ljuskrona i järn och en järnskål utformad av Tore Svensson.

Fakta om frimärkena som ges ut den 12 november:

Jul 2015 - Julstjärnor
De fem frimärksmotiven i offsettryck har formgivits av Elin Sandström. Frimärkena köps i häften om tio frimärken med valören inrikes julpost (6,50 kr).

Jul 2015 - Julgranskulor
Frimärket i offsettryck har formgivits av Elin Sandström. Frimärket köps ur rulle med 100 frimärken med valören inrikes brev (7 kr).

Vinterträd
Frimärkena har formgivits av Lars Sjööblom efter fotoförlagor av Tore Hagman, Gustaf Emanuelsson/Folio och Johan Alp/Johnér. Gravörer är Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski. Frimärkena trycks i ståltryck och köps i häften om tio frimärken med valören inrikes brev (7 kr).

Järn möter silver
Frimärkena har formgivits av Gustav Mårtensson och visar föremål av Caroline Lindholm, Petronella Eriksson, Erik Tidäng, Jon Olofsson och Tore Svensson. Fotografierna är tagna av Fredrik Wahlberg, Gustav Mårtensson, Christian Habetzeder, Franz Karl och Erik Tidäng. Gravörer är Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski. Tryckning har skett i ståltryck/offset och förpackningen är ett häfte med fem frimärken och fem motiv. Valören är 14 kronor, för utrikes brev.

Vid frågor kontakta Thorsten Sandberg, PostNord Frimärken,  010-436 52 07 eller thorsten.sandberg@postnord.com

Vi levererar. PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2014 en omsättning på 40 miljarder SEK och 38.000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på www.postnord.com