Åtta av tio har fått julkort från någon de glömt att skicka till

Efter jul har många svenskar dåligt samvete. En del våndas över julklappar de vill byta, medan andra plågas över julhälsningarna de fick, men inte förekom med en egen hälsning. Faktum är att åtta av tio (82 %) svenskar precis har mottagit en julhälsning från någon som de själva har glömt att skicka till. Men vänskapen behöver inte vara över för det. Posten hjälper till att stilla julens dåliga samvete.

Postens årliga undersökning av svenskarnas julkortsvanor* visar att drygt sju av tio privatpersoner tycker att det är viktigt att behålla traditionen att skicka julhälsningar med Posten. Trots det glöms de ibland bort i stressen inför jul och åtta av tio (82 %) har fått en julhälsning med posten från någon de glömt att skicka till.

Män och kvinnor verkar lika glömska (82 %). Mest glömska julkortsskickare är män och kvinnor mellan 30 – 64 år där 89 % har fått julkort från någon de glömt att skicka till. Yngre (15 – 29 år) och äldre (över 65 år) julkortsskickare verkar enligt undersökningen ha något bättre ordning på vilka de ska skicka till där 71 % av de yngre och 77 % av de äldre uppger att de missat att skicka en julhälsning.

Enligt undersökningen tenderar det att finnas fler glömska julkortsskickare i norra Sverige, 86 %, jämfört med boende i södra Sverige, 81 %. I större svenska städer är det 77 % som har fått julkort från någon de glömt att skicka till.

Men om man nu glömt att skicka julkort, vad gör man då?

1. Skicka en nyårshälsning med personliga lyckönskningar inför nästa år.
  1. Passa på att bjuda in till en fest och gör det på ett sätt som bräcker varenda julkort. På www.gladjespridaren.se finns inspiration och tips för egentillverkade inbjudningar till både mellandagsfester, nyårsbalunser och julgransplundringar.
  1. Med hjälp av www.posten.se/vykort kan glömska skicka riktiga vykort genom att ladda upp en bild som sedan trycks och delas ut av brevbäraren som ett vanligt kort. Kanske en bild från det egna julfirandet, eller på Tomten om han kom på besök?
  1. Skicka en postkaka www.postkakan.se, ett litet bakverk som delas ut av brevbäraren.

*Resultaten bygger på en undersökning SIFO gjort på uppdrag av Posten Norden AB. Undersökningen genomfördes under perioden 1-11 november 2010 och omfattade 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen över 15 år.

För mer information är du välkommen att kontakta:
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på mer än 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se