E-barometern: Rekordjul på nätet – e-handeln växer med 17 procent under 2017

Under tredje kvartalet 2017 ökade e-handeln i Sverige med 15 procent jämfört med samma period i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta knappt 68 miljarder kronor. Det framgår av E-barometern för 2017 års tredje kvartal som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln fortsätter med denna utveckling att driva tillväxten för svensk sällanköpsvaruhandel. Prognosen för e-handeln 2017 är en tillväxt om 17 procent, och när de tre första kvartalen summeras landar utvecklingen på 15 procent, vilket innebär att det är en bit kvar till prognosen. När vi nu går in i detaljhandelns viktigaste försäljningsperiod – julhandeln – är förväntningarna skyhöga. Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,4 miljarder kronor via e-handel.

– Vi har haft julvolymer redan under sommarmånaderna, vilket är ett tecken på var de verkliga julvolymerna kan hamna. Vi har förberett oss på höga volymer hela året, och jag tror att det kommer att bli en riktig rekordjul. E-handlarna är hoppfulla och konsumenterna verkar köpglada, vilket gör att e-handeln definitivt kan visa upp en stark slutspurt och nå den satta prognosen, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Kvartalets vinnarbransch blev leksakshandeln, som ökade med starka 25 procent. Även bygghandeln och livsmedelshandeln visade starka tillväxttal på över 20 procent under kvartalet. Bland de mogna branscherna var det framförallt modehandeln som hade ett starkt kvartal och med en tillväxt om 15 procent i revanscherade sig branschen mot fjolårskvartalets svaga utveckling. På annat håll var utvecklingen mer dyster. Böcker och media, som gick urstarkt i fjol, hade en stor kostym att fylla och ökade med försiktiga 3 procent.

– Det är tydligt att tillväxten sker i branscher som livsmedel eller byggvaror, där det tidigare har funnits utmaningar både i form av logistiken och känsliga eller otympliga produkter. Vanan att handla på distans har inte funnits på samma sätt. Leksakshandeln däremot börjar nu praktiskt taget flytta all försäljning ut på nätet. Småbarnsföräldrar som i lugn och ro kan beställa hem barnprodukter och leksaker på nätet driver utvecklingen, säger Carin Blom.

E-barometern i sammanfattning:

• E-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet 2017.
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (34 procent), skönhet och hälsoprodukter (29 procent) samt mediaprodukter (26 procent).
  • Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta knappt 68 miljarder kronor.
  • 63 procent av e-handelsföretagen tror att deras omsättning under julhandeln kommer att öka i år.
  • Böcker, kläder och leksaker är de vanligaste julklapparna att e-handla.
  • 46 procent av svenskarna tror att de kommer att handla julklappar på nätet i år.

Ladda ner hela rapporten E-barometern Q3 2017 här: www.postnord.se/ebarometern

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com