E-barometern 2015: Svensk e-handel för över 50 miljarder kronor

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Inte sedan  2007 har tillväxttakten varit så stark. Det som driver utvecklingen är den snabba digitaliseringen. Ständigt uppkopplade konsumenter och mer avancerade och attraktiva digitala koncept gör shopping mer tillgänglig.

Det framgår av e-barometern för 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Handelns digitalisering sker i rask takt och försäljningen på internet växer så det knakar. Under 2015 växte detaljhandelns internetförsäljning med 19 procent och omsatte 50,1 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Exkluderas dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.

- De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot den sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

Hemelektronik stärkte under 2015 sin position som den främsta branschen i svensk e-handel. Försäljningen av hemelektronik över internet för helåret 2015 ökade med 16 procent, vilket innebär en omsättning på 11 miljarder kronor. Det betyder att 23 procent av all hemelektronik inom svensk detaljhandel nu säljs via nätet. Bland uppstickarna finns årets försäljningsraket bygghandeln vars försäljning över internet ökade med 38 procent, samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent.

- Det är tydligt att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher som elektronik visar också starka tillväxttal. Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, fortsätter Carin Blom.

Enligt e-barometern är det konsumenterna som driver butikerna framför sig när det gäller digitaliseringen. 31 procent av konsumenterna gjorde research på internet före sitt senaste köp, medan 17 procent besökte en fysisk butik för att studera varan innan sitt senaste köp på nätet. Sju av tio svenskar använde också sin mobiltelefon i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015.

PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom spår en fortsatt stark tillväxt under 2016 där kunden kommer att stå i fokus.

- Med en fortsatt kraftig tillväxt inom e-handeln, med bland annat allt fler kedjor och leverantörer som satsar på att utveckla sina digitala strategier, är detaljhandeln i ständig förändring. En viktig förutsättning för att lyckas är att förstå sina kunder och skapa mer personliga relationer i relevanta kanaler.

E-barometern i sammanfattning

• Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 19 procent under 2015. Det innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 50,1 miljarder kronor 2015 och stod därmed för 6,9 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (11 mdr kr), kläder/skor (8,4 mdr kr) och böcker/media (3,6 mdr kr)
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2015 var bygghandeln (38%), Inredning/möbler (34%) och barnartiklar/leksaker (34%).
  • 40 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad. Det är fem procentenheter fler än för ett år sedan.
  • 19 procent av konsumenternas köp av varor över internet under 2015 skedde från utländska sajter. De länder som flest e-handlade varor från under fjärde kvartalet var Storbritannien, Tyskland, USA och Kina.
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge och Finland. Därefter följer Danmark, Tyskland och Storbritannien.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag
  • Mest populärt är att få en e-handlade vara levererad till ett utlämningsställe (37%), följt av i sin postlåda (29%) samt hemlevererad på kvällstid (11%).

Här kan du ladda ned rapporten i sin helhet: www.postnord.se/e-barometern

Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2015 hade koncernen 35 000 anställda och en omsättning på cirka 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com