E-barometern Q1 2013: Tillväxttakten slår rekord för svensk e-handel

Den svenska e-handeln ökar explosionsartat. Årets första kvartal står för den största ökningen procentuellt sett sedan motsvarande kvartal 2013, med en tillväxt på hela 18 procent. När fler svenskar handlar på nätet ökar också kraven på snabbare leveranser och ökad valfrihet om hur varorna ska levereras. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2013 som ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.

Den kraftiga tillväxttakten för svensk e-handel som uppmättes under fjärde kvartalet 2012 håller i sig. För första kvartalet 2013 hamnar tillväxten på hela 18 procent. Tillväxttakten är den högsta för motsvarande kvartal sedan 2007. E-handeln växer i alla branscher, kläder och skor har ökat med 12 procent, sport och fritid ökar kraftfullt med 32 procent och heminredning och möbler med 26 procent. Kvartalets stora raket är hemelektronik som ökat med 20 procent, jämfört med 13 procent under första kvartalet 2012. Detta under en period då hemelektronik i sin helhet minskade sin omsättning med 5,5 procent.

- Den enorma tillväxttakten för e-handeln bekräftar bilden från förra årets sista kvartal att e-handeln nu är inne i en ny fas där den är strategisk viktig för hela detaljhandelns utveckling. E-handeln blir också allt viktigare för Postens utveckling, och vi har det senaste halvåret haft en mycket kraftig volymökning för våra e-handelsrelaterade paket, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Med fler e-handlande konsumenter som handlar allt oftare ökar också konsumenternas krav. Var tredje e-handelskonsument tycker det är viktigt att kunna få en beställd vara levererad nästkommande vardag och åtta av tio vill själva kunna bestämma hur varan ska levereras. Majoriteten av konsumenterna vill helst få varan levererad av brevbäraren till sin brevlåda.

- Våra brevbärare delar ut allt fler t-shirts, leksaker, parfymer och andra e-handlade varor som får plats i konsumenternas brevlådor. Nästan varannan konsument anger att de får minst hälften av allt de beställer på nätet i sin brevlåda. Alla e-handelsföretag bör ta till sig konsumenternas önskan om hur de vill ha sina varor levererade, säger Arne Andersson.

Om e-barometern

Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-handeln definieras i e-barometern som försäljning av varor via internet som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument. Köp i butik som först har bokats via internet definieras inte som e-handel. Försäljning av tjänster som sker via internet eller nedladdningar ingår inte i e-barometern.

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning. Information om företagen till aktuell e-barometer har samlats in mellan den 4-24 april 2013 och bygger på intervjuer med 383 företag med försäljning av varor över internet. Vidare har en undersökning med ett riksrepresentativt urval om 1 110 personer av Sveriges befolkning mellan 18-79 år genomförts mellan 5–14 april 2013. Den undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s internetpanel. Det innebär att resultaten i konsumentundersökningen är representativ för de dryga 90 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.

För ytterligare information kontakta:
Arne Andersson, e-handelsexpert Posten, via Posten Medierelationer, 010-436 10 10

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades  genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB 2009. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.