Färre e-handlade under september

Det var 73 procent av svenskarna som e-handlade under september månad, betydligt färre än tidigare månader under coronakrisen. Tillväxten i e-handelsköp jämfört med september 2019 var 14 procent. Det visar PostNords rapport E-barometern för september.

Andelen svenskar som e-handlade i september gick ner till 73 procent, från 77 procent i juli och augusti. Samtidigt gick konsumtionen per person, på nätet, bara upp med 10 procent jämfört med september 2019.

- Oron för viruset ökade inte under september enligt våra undersökningar, så sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna. I kommande kvartalsrapport tittar vi närmare på hur konsumenterna förhåller sig till julhandeln. Troligen vill många undvika trängsel och planerar att köpa fler julklappar på nätet istället, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Rapporten visar också att det är färre, månad för månad, som oroar sig för landets ekonomi eller en kommande lågkonjunktur. Rapporten är den sjätte månadsrapporten som genomförs av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Den 17 november presenteras årets tredje kvartalsrapport.

Några siffror ur rapporten:

• E-handeln växte med 14 procent i september (jämfört med september 2019), enligt konsumenternas egna uppskattningar.
  • 73 procent av svenskarna e-handlade under september.
  • Flest konsumenter handlade från kategorin skönhet och hälsa (39 %), följt av kläder och skor (38 %).

Ladda ner hela rapporten här.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2019 hade koncernen cirka 29 000 anställda och en omsättning på 38,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com