Förändrade beteenden under årets Black Week – 72 procent av inköpen gjordes online

Black Week nådde i år nya höjder när svenskarna shoppade för hela 13,5 miljarder kronor. Nästan varannan svensk handlade under rea-veckan och i genomsnitt gjordes hela 72 procent av inköpen online. Detta framgår av en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av PostNord mellan den 28 - 29 november. Beteendeförändingen att handla mer online tros till stor del bero på coronapandemin och den ökade förflyttningen från traditionell retail som restriktionerna har medfört.

– Den ökade smittspridningen och de senaste restriktionerna från myndigheterna har givetvis resulterat i att en stor del av konsumtionen under Black Week förflyttats till nätet. I genomsnitt uppger konsumenterna att de gjort 72 procent av sina inköp online, vilket innebär e-handelsköp för omkring 10 miljarder kronor. I genomsnitt handlade man för 3 772 per person, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Hela 96 procent  av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och så mycket som varannan svensk (49 %) valde att handla under Black Week. Fler än hälften (53 %) av alla som konsumerade gjorde samtliga inköp på nätet och mer än varannan (52 %) handlade enbart varor till sig själva. De mest populära kategorierna var kläder och skor (43 %), följt av elektronik (38 %). Black Week är på många sätt också startskottet på julhandeln,  19 procent handlade enbart julklappar och 39  procent handlade både julklappar och varor till sig själv.

Black Week syns även i PostNords terminaler, volymerna har varit mycket höga mellan perioden 25 november-2 december, då de flesta Black week-inköp inkommit i flödena. Natten till tisdagen slog PostNord paketrekord för ett enskilt dygn: över 921 000 paket och nästan 348 000 varubrev** passerade genom PostNords terminaler. Totalt hanterades nästan 1,3 miljoner e-handlade försändelser det senaste dygnet, en ökning med 25 procent jämfört med förra årets rekorddygn.

Fakta från undersökningen:

• Under Black Week 22-27 november handlade svenskarna prisnedsatta varor för 13,5 miljarder. Under förra årets Black Friday (29 nov 2019) handlade svenskarna för 7,1 miljarder kronor.

• 96 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday.
  • 49 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 3 772 kr.
  • 53 procent av dem som handlade under Black Week gjorde alla sina inköp online. Endast 12 procent gjorde alla inköp under Black Week i fysisk butik.
  • Enligt konsumenternas egna uppskattningar gjordes i genomsnitt 72 procent av inköpen på nätet.
  • Flest konsumenter, 43 procent, handlade kläder och skor på rea under Black Week.
  • Det var fler som handlade hemelektronik under Black Week (38%) jämfört med 2019 (32 %***).
  • Dessutom var det betydligt fler som handlade möbler och heminredning (21 %) jämfört med 2019 (13 %***).

* Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO mellan den 28-29 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Undersökningen genomfördes med Kantar SIFO:s webbpanel.
**småpaket upp till två kilo som delas ut av brevbäraren.
*** Föregående års siffror mäter endast Black Friday och inte hela veckan.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2019 hade koncernen cirka 29 000 anställda och en omsättning på 38,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com