Företagen fortsatt optimistiska trots lågkonjunktur visar E-barometern

Tre av tio e-handlare tror på ökad försäljning under årets sista månader 2023, vilket är en stor förändring mot i fjol. Konsumenterna själva uppger att allt större del av julklappsinköpen förflyttas till Black Week och e-handelsutvecklingen ökar igen för första gången sedan 2021, enligt tredje kvartalsrapporten för PostNords E-barometer.

E-handelns tillväxt var två procent under tredje kvartalet. Som vanligt gick det bäst för Apotekshandeln som även detta kvartal ökar med mer än 20 procent. Två andra branscher som visar positiva tal är Kläder & skor samt Hemelektronik som båda ökar med två procent. Även denna mätning visar att byggbranschen har det tuffast.

- Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar Apoteksbranschen extra mycket. Sport & Fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef på PostNord Sverige.

Rapporten fokuserar på Black Week och julhandeln. Konsumenterna uppger att allt större del av julklappsinköpen förflyttas till Black Week. En tredjedel av julklappsinköpen görs under den perioden. Nästan fyra av tio e-handlare uppger att de märker av en förflyttning.

Den kategori som är mest populär att e-handla julklappar ifrån är Böcker och media och den kategori som är populäras i julhandeln överlag är kläder och skor. Skönhet och hälsa har fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.

I E-barometern mäter vi hur e-handlarnas lönsamhet och försäljning påverkas av Black Week. 42 procent uppger att de påverkas positivt gällande ökad försäljning medan något färre, 28 procent, uppger att även lönsamheten påverkas positivt. Det är endast 10 procent av e-handlarna som i år erbjuder större rabatter än i fjol under Black Week.

Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, säger Marie Rudolfsson

I E-barometern beskriver även företagen Cdon, Google Sverige och Ikea Sverige sin vardag och delar av sig av tips kring marknadsplatser, cirkulär handel och hur digitala marknadsföringen kan optimeras inför Black Friday och jul.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 300 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com