Frimärken gnistrar av snökristaller

Den 18 november ger Posten ut nya frimärken med snökristaller som motiv. Snökristallerna är fotograferade i Kiruna av fysikprofessor Kenneth G Libbrecht. Han belönades nyligen med Lennart Nilsson Award för att hans fotografier av snöflingor förvandlar matematik, kemi och fysik till bilder av yttersta estetik.

Alla snöflingor har sex kanter men varje enskild flinga har sin egen form. Snökristallerna som avbildats på frimärksutgåvan Snökristaller är fotograferade av Kenneth G Libbrecht, fysikprofessor vid California Institute of Technology. Han intresserar sig speciellt för snökristaller som han dokumenterar i bild. För att fånga kristallernas karaktär har han utvecklat ett speciellt mikroskop som utnyttjar bakgrundsljuset. De vackra färgeffekterna uppstår genom att snökristallen fungerar som en komplex lins där ljuset reflekteras.

– Vi tyckte att Kenneth G Libbrechts fantastiska fotografier skulle passa väldigt bra som vinterfrimärken med tanke på motiv och årstid. Att bilderna dessutom tagits i Kiruna ger en lokal anknytning till Sverige vilket vi alltid eftersträvar, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef på Posten.

Kenneth G Libbrecht tilldelades i början av november Lennart Nilsson Award, världens främsta utmärkelse inom vetenskapligt och medicinskt fotografi. Han tilldelades priset för att han öppnar människors ögon för naturens regelbundenhet och skönhet och för att hans fotografier av snöflingor förvandlar matematik, kemi och fysik till bilder av yttersta estetik.

Frimärksutgåvan Snökristaller har utformats av Gustav Mårtensson och graverats av Piotr Naszarkowski och Lars Sjööblom. Förlagor är fotografier av Kenneth G Libbrecht. Tryckning har skett i kombination ståltryck och offset, och förpackningen är häfte med fem självhäftande frimärken och fem motiv. Valören är 12 kronor, för utrikes julhälsningar och brev.

Digitala bilder av frimärkena bifogas. Samma bilder kan även laddas ner här: http://hugin.info/134112/R/1455864/395778.jpg och här http://hugin.info/134112/R/1462182/401160.jpg

Vid frågor kontakta:

Thorsten Sandberg, Posten Frimärken, telefon 08-781 50 87, e-post: thorsten.sandberg@posten.se eller Posten Norden Medierelationer, telefon 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på mer än 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se.