• PostNord Sverige/

Fyra av tio svenskar rensar garderober och förråd under semestern - Så här säljer och skickar man prylarna smidigast

98 procent av svenskarna ska tillbringa sommaren i Sverige och 46 procent kommer att spendera all sin semestertid på sitt lantställe eller hemma. Fyra av tio (43 %) kommer att roa sig med att rensa garderober och förråd och nästan hälften (46 %) kommer att sälja utrensade prylar på nätet. Detta visar en undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord och Tradera.

Andrahandshandeln på nätet växer så det knakar vilket bekräftas i PostNords E-barometern där 47 procent av svenskarna uppger att de har testat att klicka hem en begagnad vara. Begagnathandeln beräknas omsätta 14 miljarder kronor i år. Det är dock inte alla som planerar att sälja de utrensade prylarna. 43 procent uppger att de inte kommer sälja sina utrensade saker.

- Tröskeln för att sälja vidare begagnade saker är fortfarande hög många gånger, framför allt för att man tror att det är omständligt att skicka sakerna till köparen. Det finns dock många smidiga lösningar. På Tradera kan du till exempel uppskatta vikten och få en färdiguträknad frakt. Det går också enkelt att köpa Skicka Lätt i PostNord App, säger Agnes Karlsson, Produktionsdirektör på PostNord.

Det är mest kläder och skor (55 %) som kommer att säljas begagnade på nätet i sommar, följt av inredning (35 %) och möbler (31 %). Av de som väljer att sälja sakerna vidare i andra hand är det hela 60 procent som gör det för att slippa att slänga dem och 48 procent för att det är mer hållbart. Men fyra av tio uppger också att de gör det för att tjäna pengar.

- Att låta saker som man inte längre har behov av få vandra vidare är bra för både miljön och plånboken! Genom att låta saker cirkulera sparar vi på produktion och resurser samtidigt som fullt funktionsdugliga saker slipper hamna på tippen. Många är otroligt miljömedvetna och vi ser att antalet användare och annonser på vår plattform ökar hela tiden, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Så lyckas du med nätauktionen

• Ta fina bilder både fram- och bakifrån så man ser hur föremålet ser ut. Satsa på bra ljus så du får skarpa bilder. Ta gärna även närbilder.
  • Skriv en informativ annonstext. Är det några skavanker är det bra att uppge det i annonstexten. Ärlighet varar längst. Berätta så mycket som möjligt om din vara. Om det är en helt ny tröja som aldrig använts med lapparna kvar, skriv det. Om det är en gammal vas du har ärvt av farmor som hon köpte på 50-talet i Berlin, skriv det. Ju mer du berättar, desto bättre.
  • Sätt ett lågt utgångspris. Då är det större chans att fler hoppar på i budgivningen, och då är chansen också större att priset ökar.  Om du inte vill sälja för billigt kan du lägga ett reservationspris.
  • Välj en bra tid på dygnet för auktionens sluttid. Mellan klockan 18 – 20 på kvällen är det flest som är online och då ökar chansen att få ett högre slutpris. Söndagskvällar är den allra bästa dagen på veckan, men även fredagar och lördagar är bra.

Så skickar du dina sålda varor

• Packa in föremålen i något mjukt som dämpar stötar. Lägg dem i en hård kartong som skyddar dem från att klämmas.
  • Undvik onödig luft i försändelsen, det gör paketets innehåll känsligt och är onödigt skrymmande i paketflödet. Gör skaktestet – försändelsen ska inte skramla.
  • Lägg gärna en kopia av adressetiketten i kartongen. Det underlättar för oss om adresslappen skulle lossna under transporten.
  • Köp frakt direkt på Tradera eller i PostNord App.
  • Hos PostNords ombud finns även förpackningar med porto att köpa.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com