Garanterad hemleverans för Varubrev

För att ytterligare stärka hemleveranserbjudandet ändrar PostNords rutinerna för den populära tjänsten Varubrev. Från och med den första november kommer alla Varubrev att levereras hem, antingen ställas utanför dörren eller hängas på postlådan i en vädersäker e-handelspåse.

Varubrev är en populär tjänst hos många e-handelsföretag som vill skicka små försändelser snabbt och smidigt. De små paketen delas ut av brevbäraren direkt i postlådan, men cirka 15 procent hamnar hos ett ombud när försändelsen inte ryms i postlåda eller brevinkast. För att möta önskemålet från både mottagare och e-handelsföretag att alltid få försändelserna hem till dörren har PostNord tagit fram en e-handelspåse, som gör det smidigt att lämna Varubrevet vid dörren eller postlådan, även när det inte ryms.

- Mottagare förväntar sig att få sitt lilla paket hem när de använder tjänsten Varubrev. Därför gör vi nu den här rutinförändringen som vi också ser är mycket efterfrågad av e-handelsföretagen. Det här är en av flera förändringar vi gör inom hemleveranserbjudandet för att förbättra servicen och öka kundnöjdheten, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.

Varubrev är en brevtjänst där e-handlare kan skicka små varor upp till två kilo. Breven levereras hem till konsumentens postlåda och är en smidig och uppskattad tjänst hos e-handlarna och de e-handlande konsumenterna. Villkorsändringen avser Varubrev 1:a-klass och Varubrev Ekonomi inom Sverige. Där det inte är möjligt av till exempel framkomlighetsproblem att leverera varken i postlådan, på postlådan eller vid dörren kommer troligtvis avvikelser att uppstå, men PostNord bedömer att åtminstone 99 procent av försändelserna kommer att levereras direkt hem.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com