Häften av julklappsinköpen fram till 5 december gjordes på nätet

Fram till 5 december hade svenskarna köpt julklappar till ett sammanlagt värde av 7,2 miljarder kronor, varav 3,5 miljarder har e-handlats. Det framgår av en ny undersökning från PostNord som tar tempen på julhandeln i Norden.

Fram till den 5 december i år hade 32 procent av svenskarna redan handlat julklappar på nätet för drygt 1 600 kronor per person. Sammanlagt hade svenskarna e-handlat julklappar för drygt 3,6 miljarder kronor, vilket betyder att cirka hälften av alla julklappsköp fram till dess hade gjorts online. Det är den högsta andelen jämfört med övriga nordiska länder.

Black Friday-dygnet den 24 november slog alla tidigare rekord. Svenskarna shoppade som aldrig förr och handlade varor för över 5 miljarder kronor. E-handeln tog en stor del av försäljningen under dygnet.

– Vi har nu nått en punkt där e-handeln står för mer än hälften av julklappsinköpen fram till första veckan i december – det har aldrig tidigare hänt. Givetvis blir dagarna närmast julafton viktiga för den fysiska handeln, men det ska bli spännande att se vad e-handelns andel av de totala julklappsköpen landar på i år. Det känns som att julhandeln flyttar ut allt mer på nätet, och i år kommer det sannolikt bli större än någonsin, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Svenskarna spås handla julklappar på nätet för drygt 8 miljarder kronor i år, vilket innebär att vi kommer handla för ytterligare 4,6 miljarder kronor denna julhandel.

– För att alla julklappar ska komma fram i tid har vi förstärkt vår organisation, bland annat genom att anställa mer extrapersonal, erbjuda hemleveranser på kvällstid och lördagsleveranser till ombud. Det är väldigt roligt att det är ett sådant rekordår för e-handeln, men det har också skapat ett högt tryck hos ombuden. Därför vore det mycket uppskattat om de konsumenter som har ett paket att hämta, gör det så snart som möjligt när man fått en avi eller ett sms, säger Carin Blom.

De populäraste varorna att lägga under granen bland de som redan e-handlat julklappar är kläder/skor, böcker och leksaker. Läs mer i bifogade rapport.

Om undersökningen
Temperaturmätningen av julhandeln 2017 bygger på konsumentundersökningar genomförda under perioden 28 november till 5 december 2017 med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år. Undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Sammanlagt deltog drygt 2000 personer i Sverige.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com