Här testas PostNords paketboxar

Under september och oktober startar PostNord piloten där 100 paketboxar testas på olika platser i Stockholm. Bland annat kommer boxarna att finnas i Huddinge, Lidingö och Stockholms stad.

Att få sitt paket levererat via en paketbox är ett önskemål som växer bland mottagarna i Sverige och fördelarna är många. Med paketboxar ökas tillgängligheten genom att det blir enklare för mottagaren att själv hämta sitt paket dygnet runt i anslutning till där man bor eller rör sig.

– Nu är testplaceringarna klara och vi ser stort intresse från många partners. I början kommer vi att koncentrera placeringarna till områden kring Stockholm, för att utvärdera piloten i ett begränsat område. Blir piloten lyckad ser vi det som ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som glesbyygd, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.

Bland pilotens samarbetspartners finns Einar Mattsson, HSB, Akademiska Hus, Huddinge Kommun, Vasakronan, Stockholms Stads Parkering, Circle K, Lidl, COOP, ICA och Axfood butiker med flera.

- Många av våra medlemmar har länge efterfrågat den här typen av lösning som ju har en tydlig nytta, så vi är nöjda över att ha krokat arm med PostNord för att öka servicen och tillgängligheten för våra medlemmar, säger Erica Nordström, chef Medlem och marknad på HSB Stockholm.

- Vi strävar alltid efter att på olika sätt utveckla servicen och erbjuda hyresgästen genomtänkta lösningar samtidigt som vi utvecklar fastighetsägarens affär. PostNords pilot med Paketboxar som placeras ut i några av Einar Mattsson Fastighets bostadsområden är en intressant servicelösning som vi hoppas kunna ta ut till alla våra bostadsområden och förvaltningskunder, säger Jakob Windh, Affärs- och verksamhetsutvecklingschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

- Som ett steg mot att göra vardagsstressen mindre olidlig utökar vi nu möjligheten att kunna handla och hämta paket samtidigt. Genom samarbetet med PostNord hjälper vi våra kunder att spara, inte bara pengar utan också värdefull tid. Vi på Lidl älskar att testa nya spännande samarbeten och lösningar och vi vet att många av våra kunder kommer uppskatta denna utökade service, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl.

Det här samarbetet sparar tid för våra kunder. Att kunna hämta sina paket lika snabbt som man tankar bilen gör att det blir lite enklare i vardagen och det är precis vad vår ambition är, säger Niklas Lindholm, Senior Manager Category & Concept på Circle K Sverige.

- Med anledning av den ökande e-handeln behövs och efterfrågas fler leveransalternativ av medborgarna. De nya paketboxarna, som kommer placeras där mycket människor rör sig, är exempel på det, säger Agneta Persson Hellsten, företagslots på Huddinge kommun.

Paketboxarna kommer exempelvis att finnas centralt i Huddinge kommun, på campusområdet vid Kungliga Tekniska Högskolan, på Östermalm, Södermalm, Lidingö men också i andra kranskommuner till Stockholm.

Om PostNords paketbox:

Pilotprojektet lanserades i september och utplaceringen av boxarna kommer att ske löpande under en fyra veckors period. Paketboxlösningen har tagits fram i samarbete med SwipBox och har 13 luckor i olika storlekar. Paketboxen är smidig att använda för mottagaren då all kommunikation sker genom  PostNords app via Bluetooth. Konsumenten kan välja paketbox som leveransalternativ precis som våra bemannade ombud i e-handlarens checkout. När paketet är levererat till paketboxen kommer mottagaren aviseras via sms eller email samt i PostNords app.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2019 hade koncernen cirka 29 000 anställda och en omsättning på 38,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com