I PostNords arkiv finns barns brev till tomten, både förr och nu

Varje jul skickar barn från hela världen brev till tomten som PostNord hjälper till att besvara. Förra året skickades runt 22 000 brev, med allt från traditionella önskelistor och hälsningar till nappar, gosedjur och teckningar. PostNord har grävt i Postmuseums arkiv och hittat 130 år gamla önskelistor. En spännande jämförelse av önskelistor från 1890-talet fram till idag visar olikheter men också likheter mellan barnens önskningar.

Varje år väljer PostNord ut några brev som sticker ut lite extra och överlämnar dessa till Postmuseum i Stockholm där de arkiveras. I samlingarna finns idag ungefär 1 500 brev från 1890-talet fram till nu. Jämför man en önskelista från 1890-talet med en från idag önskar sig barn i stort sett samma saker.

– När vi tittar på önskelistor från förr är de är väldigt lika dagens. Leksaker, böcker och husdjur toppar listorna år efter år. Den stora skillnaden är dock mängden julklappar på önskelistan då barn generellt önskar sig fler saker nu än då. Men det är nog mer en spegling av hur vi lever idag än barnen i sig, säger Hanna Nydahl, samlingsansvarig på Postmuseum.

Breven till tomten kommer inte bara från Sverige. I Postmuseums brevsamlingar i Stockholm, har man arkiverat brev från ett 30-tal länder som adresserats till Father Christmas, Père Noël, Herr Weihnachtsmann och Babbo Natale från länder som Kenya, Japan, Mexico, Malaysia och USA.

– PostNord har två önskningar på sin egen önskelista. Att alla barn kommer ihåg att skriva sin adress på brevet till tomten så att de kan få en hälsning tillbaka och att breven skickas i god tid före jul så att alla hinner få ett svar före julafton. Jag vill verkligen uppmuntra alla föräldrar att komplettera barnens brev till tomten med namn och adress till avsändaren, säger Bosse Andersson på Årsta brevterminal.

Om Brev till tomten

• Brev till tomten började med tidningen Jultomten som startade 1891. Barn skrev och berättade vad de önskade sig i julklapp. När tidningen slutade ges ut 1935, fortsatte barn att skriva.
  • En privatperson, Elsa Holst, kontaktade år 1954 det dåvarande Postverket och frågade om inte hon och några vänner kunde få åta sig att besvara julbreven. Posten stod för portokostnader och övriga utgifter.
  • Från och med julen 1979 tog Postverket  helt över uppgiften.
  • Personal inom PostNord läser breven och alla med avsändaradress får ett förtryckt vykort till svar. Alla brev med utlandsadresser får vykort på engelska.

Att tänka på

• Glöm ej skriva avsändaradress.
  • Posta breven i god tid före jul så att alla hinner få svar före julafton.
  • Tomtens adress: Tomten, 173 00 Tomteboda.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com