Idag är sista dagen att skicka julhälsningar med julporto till nära och kära

Med en dryg vecka kvar till julafton är det hög tid att skicka sina julkort och julklappar om de ska komma fram innan jul. Senast idag, den 16 december, behöver brev och kort med julfrimärke läggas på PostNords röda julkortsbrevlåda eller i annan brevlåda för att hinna komma fram till jul. Tänk på att dubbelkolla så att den gula brevlådan inte tömts för dagen när du postar ditt julkort.

För kort, brev och postpaket med vanligt inrikes frimärke gäller den 21 december, det inkluderar även expressbrev. För de som vill skicka julkort med PostNords Riktiga Vykort gäller också den 21 december innan klockan 16.00 för att julhälsningen ska komma fram i tid.

- Om man ännu inte hunnit handla de sista julklapparna online så se till att göra det så snart som möjligt då vi måste ha paketet senast måndagen den 21 december från e-handelsföretaget för att leverera i tid till julafton.  Var uppmärksam så du inte handlar exempelvis en restvara som tar längre tid för oss att få, säger Mathias Kümmel, chef för Produktion på PostNord.

Om man vill skicka en nyårshälsning så behöver kort med julfrimärke skickas senast den 23 december och med vanligt inrikes frimärke och Riktiga Vykort den 28 december.

Sista inlämningsdatum för att julkort och julklappar ska komma fram i tid:

Jul 2020 Inrikes:

• 16 december för brev och kort med julfrimärke som läggs på röd julkortsbrevlåda eller annan brevlåda.
  • 21 december för kort, brev och postpaket med inrikes frimärke, till exempel Skicka Lätt, förfrankerade förpackningar, expressbrev och värdebrev.
  • 21 december – innan kl.16.00 för julkort som skickas via PostNords Riktiga Vykort

Jul 2020 Utrikes:

• Den 11 december gällde för för brev utrikes för att komma fram innan jul, för EU-länder samt Island, Norge och Schweiz, och även för förpackningar med porto med tilläggsporto utrikes. Skicka dina brev innan 17 dec för att de ska hinna fram innan nyår.

Nyår 2020 Inrikes:

• 23 december för brev och kort med julfrimärke som läggs på gul brevlåda.
  • 28 december för brev, kort och postpaket med inrikes frimärke, till exempel. Skicka Lätt, förfrankerade förpackningar, expressbrev och värdebrev. 28 december – innan kl.16.00 för kort som skickas via PostNords Riktiga Vykort.

Nyår 2020 Utrikes:

• 17 december för brev utrikes. Gäller EU-länder samt Island, Norge och Schweiz, och även för förpackningar med porto med tilläggsporto utrikes.

I och med Folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer uppmanar PostNord alla att ha tålamod, vara ute i god tid med sina inköp och undvika rusningstiden mellan klockan 15.00 och 18.00 när man hämtar ut sitt paket för att förhindra köbildning.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2019 hade koncernen cirka 29 000 anställda och en omsättning på 38,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com