Julblommor på årets julfrimärken

Posten lanserar årets julfrimärken den 17 november. Motiven är populära julblommor som ska inspirera till att skicka julhälsningar. Samma dag släpps också frimärken för utrikes julhälsningar där motiven är mössor och vantar och andra stickade plagg.

Förra julen skickades omkring 32 miljoner julhälsningar i Sverige. Två av tre hushåll i Sverige skickar julkort med posten och nästan tre av fyra svenskar anser att det är viktigt att behålla traditionen med att skicka julkort.

– Handskrivna personliga julhälsningar är en uppskattad tradition som betyder oerhört mycket både för den som skriver och den som får hälsningen. Julblommor är populära och ständigt efterfrågade frimärksmotiv, säger Britt-Inger Hahne, Postens frimärkschef.

De fyra julblommorna som är motiv på årets julfrimärken är amaryllis, julkaktus, julstjärna och julros. Frimärkena har utformats av Molly Bark, tryckts i offset och förpackats i häfte med tio frimärken och fyra motiv. Valören är för julpost (5,50 kronor). Pressbild finns här: http://hugin.info/134112/R/1562872/484363.jpg

Stickning är temat för utrikes julhälsningar och frimärkena visar både traditionell och modern stickning från olika delar av landet. Motiven är sockor, vantar, mössor, tröja och halsduk. Frimärkena har utformats av Else Friis, graverats av Martin Mörck (strumpor, vantar) och Lars Sjööblom (mössor, halsduk, tröja) och tryckts i kombination ståltryck och offset. Förpackningen är häfte med fem frimärken och fem motiv. Pressbild finns här: http://hugin.info/134112/R/1562873/484365.jpg

Vid frågor om Postens julförberedelser kontakta:
Anette Eriksson, julinformatör Posten, tel: 08-781 55 19,e-post: anette.eriksson@posten.se

Vid frågor om frimärken kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken, tel: 08-781 50 87, e-post: thorsten.sandberg@posten.se

Ytterligare information om frimärksutgåvan, ”Julblommor”:
- Amaryllis är hybrider i familjen amaryllisväxter och har framodlats i otaliga varianter genom tiderna.

- Det finns flera sorter julkaktus med olika blomfärger. Julkaktusen är besläktad med novemberkaktusen.

- Julstjärna växer naturligt i Mexiko. Genom förädling har man lyckats få fram sorter vilka passar som krukväxter.

- Inom släktet julros finns ett tjugotal blommande växter. Trots namnet och likheten med en ros finns ingen släktskap med rosväxterna.

Ytterligare information om frimärksutgåvan ”Mönstrat”:
- Vantarna från Dala-Floda i Dalarna är stickade och broderade i så kallat rosenbroderi.

- Mössorna är gjorda i bingeteknik, en tradition från Halland.

- Halsduken är formgiven av Ann-Mari Nilsson. Den ingår i kollektionen Stjärna som tagits fram för Svensk Slöjd.

- Sockorna är stickade av Maria Gustafsson och Emy-Ann Ländin.

- Tröjan har designats av Christina Edursdotter. Mönstret på tröjan heter Körsbär och är från kollektionen Grenverk.

PostNord, tidigare Posten Norden, bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.

Taggar: