Julpynt på årets julfrimärken

Posten ger den 18 november ut årets julfrimärken. I år kommer många av de drygt 35 miljoner julhälsningarna i Sverige att prydas av julpynt.

Traditionen att skicka julkort kommer från England där de första skickades för ungefär 165 år sedan. I Sverige blev det populärt att skicka julkort i slutet av 1800-talet och traditionen är fortfarande mycket populär. Förra året skickades 36 miljoner julkort i Sverige vilket är lika många som i slutet på 70-talet.

– Den handskrivna hälsningen och den omtanke den innebär, är väldigt personlig och överlägsen hälsningar via digitala kanaler. Personliga julhälsningar är en uppskattad tradition som betyder oerhört mycket både för den som skriver och den som får hälsningen, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef på Posten.

Motiven som kommer att pryda miljontals julhälsningar i år visar julföremål som stearinljus, tomteskägg, julklappar, stjärnor och hjärtan. Konstfackstudenten Stefan Engblom är formgivaren bakom årets julfrimärken för inrikes post.

– Jag kom på idén att göra en liten illustration av varje bokstav i ordet JULPOST 2010. Varje bild är ett föremål som har med julen att göra som till exempel begynnelsebokstaven J som bland annat illustreras med en böjd polkagrisstång och en julstrumpa. Närmare 40 olika ”bokstavsbilder” finns på de fyra julfrimärkena, berättar Stefan Engblom.

Julpynt har funnits länge i svenska hem. Redan 1870 fick läsarna av illustrerade tidskrifter tips hur man kunde pynta hemmet och julgranen. När postorderförsäljning kom igång tog intresset för julgransprydnader ordentlig fart.

Frimärkena har tryckts i offset vid Postens frimärkstryckeri i Kista. Förpackningen är häfte med tio självhäftande frimärken och fyra motiv. Valören är för julpost i Sverige (5,50 kr).

Digital bild av frimärkena bifogas och finns även här: http://hugin.info/134112/R/1455907/395792.jpg

Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 08-781 50 87, e-post: thorsten.sandberg@posten.se eller Posten Medierelationer tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på mer än 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se