Kraftig tillväxt för kläder på nätet

Handeln med kläder och skor via internet växer sig allt starkare. Under första kvartalet 2011 ökade e-handeln i segmentet med nio procent. Kläder och skor är verkliga storsäljare på nätet med en omsättning på 5,5 miljarder kronor under 2010, vilket motsvarar 22 procent av den svenska e-handelsmarknaden. Varannan konsument har någon gång handlat kläder via internet. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2010 som Posten, i samarbete med HUI och Svensk Distanshandel, presenterar den 20 maj.

Att köpa kläder på postorder har gamla anor i Sverige. I och med e-handelns framväxt har utbudet ökat dramatiskt och vem, vad och hur man e-handlar kläder verkar idag framförallt styras av hur mycket tid man har att gå i affärer. De framgår när man studerar vilka motiv de mest frekventa e-handlarna, kvinnor mellan 18-49 år, lyfter fram som viktigast för sin e-handel. Bland kvinnor över 30 år anger fler än varannan möjlighet att handla när man vill som främsta drivkraft. Denna fördel framhålls också av kvinnor under 30 år men här anger betydligt fler också ett större och bättre utbud.

- Utbudet av kläder är enormt på internet, det går att få tag på det mesta. Tack vare att många e-handelsföretag är så bra på att presentera sina produkter genom t ex högupplösta bilder, zoomfunktioner och filmer ur olika vinklar, upplever dessutom fler och fler att de kan handla mode på nätet utan att först ha upplevt plaggen i verkligheten. Endast 13 procent av dem som e-handlar kläder brukar alltid prova i en affär först, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Kläder är ett segment inom e-handeln där priset verkar tillmäts lägre betydelse än i övriga segment. Endast var tionde konsument lyfter fram lågt pris som den främsta fördelen med att e-handla kläder. Det hindrar förstås inte att man ändå gör prisjämförelser, sju av tio uppger att de gör det via nätet i någon omfattning innan köpet.

Omkring 35 procent av konsumenterna brukar alltid eller ofta kolla upp de sajter de e-handlar kläder från innan köpet. De vanligaste vägarna för att bilda sig en uppfattning om mer okända aktörer är att titta efter certifieringen ”Trygg e-handel” eller att googla företaget.

- De som aldrig har e-handlat kläder anger som skäl att de vill prova varorna först. Men med de smidiga returfunktioner som många e-handelsföretag har idag och i kombination med smarta lösningar för att presentera plaggen, är det ingen vågad gissning att ännu fler konsumenter kommer börja e-handla kläder. Eftersom bekvämlighet och tidsbrist är de främsta motiven, talar allt för en fortsatt expansion i segmentet, säger Arne Andersson.

Om undersökningen
Posten följer i samarbete med AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Svensk Distanshandel den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Informationen till aktuell e-barometer har samlats in under april månad 2011 och bygger på ett urval av cirka 650 företag med försäljning över internet. Vidare har även en konsumentundersökning via internet genomförts under april månad 2011(TNS-SIFO). Den baseras på ett riksrepresentativt urval om 1000 stycken respondenter i åldrarna 18-79 år. Med konsumenter avses privatpersoner med internetuppkoppling. Frågor kring den kommande e-barometern besvaras av Postens e-handelsexpert Arne Andersson via Posten Norden Medierelationer, 08-23 10 10.

Posten Norden bildades genom ett samgående mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se.