Kraftig tillväxt för svensk e-handel - mot 50 miljarder kronor 2015

E-handeln med varor fortsätter att växa i en rasande takt. Under det första kvartalet 2015 ökade e-handelsförsäljningen i Sverige med 19 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Prognosen är att e-handeln i Sverige når en omsättning om 50 miljarder kronor under 2015, vilket innebär att e-handelns andel av den totala detaljhandeln når 7 procent under året. Det framgår av e-barometern för Q1 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

De digitala inslagen får allt större utrymme i köpprocessen. Tre av fyra konsumenter i Sverige har under första kvartalet använt sin mobiltelefon i någon del av köpprocessen och andelen företag som har mobilanpassat sina webbutiker har på ett år ökat från 37 till 58 procent. Nästan två av fem konsumenter använde både fysiska och digitala kanaler inför och under sitt senast köp av en vara och snittköpet för de konsumenter som använde flera kanaler var 40 procent högre än för de som endast handlade via fysisk eller digital kanal.

- Detaljhandeln har under det senaste året blivit allt bättre på att anpassa sig till allt mer digitala konsumenter. Men fortfarande är det mycket som återstår innan vi ser detaljhandelsföretag som helt lyckats integrera kanalerna med varandra och kunder som kan röra sig helt friktionsfritt i alla kanaler med samma köpupplevelse, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Hemelektronik är den största branschen inom svensk e-handel och det är dessutom den bransch där konsumenterna har störst möjlighet att agera sömlöst i alla kanaler. Hemelektronik hade en mycket stark utveckling under Q1 med en tillväxt om 18 procent. Starkast utveckling hade dock livsmedel där tillväxten var 46 procent och barnartiklar/leksaker som ökade med 42 procent.

- Ny teknik och nya produkter driver tillväxten inom detaljhandeln och det är särskilt tydligt inom elektronikhandeln. När det gäller livsmedel sker tillväxten från låga nivåer, men här är potentialen otroligt stor. Nästa stora lyft för svensk e-handeln kommer sannolikt att ske när de stora dagligvaruföretagen på allvar lanserar och marknadsför smidiga e-handelslösningar med hemleveranser, säger Arne Andersson.

Konsumenterna ställer allt högre krav på var och hur snabbt varorna ska levereras. Tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att själva få välja hur varan ska levereras, men bara drygt fyra av tio fick välja leveransform i samband med sitt senaste köp. Samtidigt framgår av e-barometern att nio av tio är nöjda med sin senaste leverans.

- Väldigt många konsumenter uppskattar att få sina e-handlade varor levererade av brevbäraren till sin postlåda och likaså uppskattas den tillgänglighet vi har till utlämningsställen i Sverige. Samtidigt behöver både e-handelsföretagen och vi logistikaktörer bli bättre på att förstå och möta den ökade konsumentmakten när det gäller leveransen. PostNord kommer därför öka tempot i utvecklingen av både ombudsnät och olika former av hemleveranser, säger Arne Andersson.

På frågan om hur konsumenterna helst skulle velat ha sin senaste vara levererad svarar fyra av tio att de ville ha den levererad till ett utlämningsställe/fysik butik, drygt fyra av tio ville ha den levererad i sin postlåda eller utanför sin dörr utan krav på kvittens, medan knappt två av tio helst hade fått den levererad hem på en tid då de var hemma och kunde kvittera att de tagit emot varan.

Beställ e-barometern Q1 2015 här: http://pages.postnord.com/e-barometern_Q1_2015_bestallning.html

Här kan du ta del av infografik för e-barometern Q1 2015: www.postnord.com/e-barometern-Q1-2015-infografik

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2014 en omsättning på 40 miljarder SEK och 38.000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på www.postnord.com