Många falska frimärken i omlopp

De senaste månaderna har antalet falska frimärken ökat kraftigt på den svenska marknaden. I förra veckan polisanmälde Posten 27 affärsinnehavare i Stockholmsområdet som sålt falska frimärken. Posten uppmanar allmänheten att endast köpa frimärken hos Postens egna frimärks- och postombud.

Sedan årsskiftet har mängden frimärken som är förfalskade ökat kraftigt.  De förfalskade frimärkena finns i flera olika motiv och är professionellt gjorda. Ett tränat öga kan dock till exempel se att färgerna inte har samma nyanser och att texten inte är lika skarp som på originalen. Tidigare i vår gjorde också Tullverket ett större beslag av falska frimärken avsedda för den svenska marknaden.

- Vi har stärkt vår interna kontroll vid våra brevterminaler, ökat våra säkerhetsinsatser för att spåra var frimärkena har sålts och uppmärksammat Polisen om att vi är utsatta för brottslighet som ser ut att vara i ökande, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef på Posten.

Inga av de förfalskade frimärken som har upptäckts har inhandlats hos Postens egna frimärks- och postombud. Då problemen är så pass omfattande uppmanar Posten allmänheten att endast köpa frimärken hos Postens egna frimärks- och postombud.

Britt-Inger Hahne, frimärkschef via Posten Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB 2009. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.

Taggar: