Många konsumenter medvetna om tänkbar varubrist

Både e-handlare och fysiska butiker har larmat om försenade leveranser till följd av ny smittspridning, elbrist, komponentbrist och brist på fraktcontainrar. Inför julhandeln kan man nu se risk för uteblivna varor, en bild som 45 procent av svenska konsumenter delar samtidigt som endast 15 procent planerar att handla sina julklappar tidigare i år. Det visar en undersökning* som Kantar Sifo gjort på uppdrag av PostNord.

– Svenska konsumenter är uppdaterade på vad som händer i världen. Det är alltid bra att vara ute i god tid när man handlar julklappar och annat inför jul. Kanske har den vanan satt sig och det är därför man inte planerar att handla tidigare. Samtidigt kommer det signaler från vissa e-handlare som ser att högsäsongen redan dragit igång, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.

Undersökningen visar att 45 procent av svenskarna tror att det i år kommer vara mer brist än vanligt på vissa varor i julhandeln. I åldersgruppen 30-49 år tror flest att det kommer vara det, då hälften (51 procent) av de svarande spår varubrist. Av de som tror att det kommer vara mer brist än vanligt på vissa varor svarar 75 procent att det kommer bero på brist på transportkapacitet som gör att varorna inte kommer fram.

Endast 15 procent planerar att handla julklappar tidigare i år. Bland de äldre (65-79 år) är det endast 7 procent som planerar att handla tidigare, medan bland de yngsta (18-29 år) är det fler (26 procent) som planerar det. Anledningarna till att man väljer att handla sina julklappar tidigare uppges vara att man inte vill riskera att varor tar slut (30 procent), att man inte vill riskera att varor är försenade (39 procent) eller att man handlade sina julklappar i sista sekunden förra året, vilket upplevdes stressigt (35 procent). Kvinnor vill i större utsträckning undvika risken för förseningar (47 procent) medan männen i större utsträckning inte vill uppleva samma stress som året innan (48 procent).

- Vi på PostNord kan påverka våra egna leveranser, och vi kommer precis som vanligt att stärka upp vår organisation inför högsäsongen. Vi tar till exempel in många extra medarbetare, vi sorterar paket även på helgerna och kör extra transporter. Alla medarbetare är taggade och ser fram emot den roligaste och mest hektiska perioden på arbetsåret, säger Peter Hesslin.

*Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Den bygger på ca 1000 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel 13 - 16 oktober 2021.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com