Många vill skicka julkort till Greta Thunberg

Många skulle vilja skicka en julhälsning till en kändis. Greta Thunberg är ny raket på listan över vilken kändis som svenskarna helst skulle skicka en julhälsning till och kniper andraplatsen. Det visar PostNords årliga julkortsundersökning om svenskarnas inställning och vanor kring julhälsningar.

Kungafamiljen toppar som vanligt listan över vem som skulle få flest julhälsningar av svenska folket. Men Greta Thunberg är ny på listan och petar ner Stefan Löfven till tredje plats. Två av fjolårets favoriter Leif GW Persson och Zlatan Ibrahimovic byter plats med varandra och hamnar på fjärde och femte plats.

–Att skicka julhälsningar i form av julkort är en tradition som fortfarande ligger svenskarna varmt om hjärtat. Ska julkorten komma fram till Greta eller de nära och kära är det viktigt att komma ihåg att julkort med julporto måste ligga på lådan senast den 16 december. Med vanligt frimärke och appen Riktiga Vykort är det den 19 december som gäller, säger Mathias Krümmel, chef för produktion i PostNord Sverige.

Att skicka fysiska julhälsningar är fortfarande viktig för svenska folket. En majoritet tycker att traditionen är viktig att bevara, och 50 procent anger tradition som ett starkt skäl att skicka julkort.

- Vi ser att julkorten blir färre från år till år, precis som andra typer av brevförsändelser. Det är fler som vill ha fysiska julkort än som skickar, trots att så många värnar om traditionen. Kanske hinns brevskickandet inte riktigt med i julstressen, funderar Mathias Krümmel.

De flesta svenskar får upp till 9 julkort i postlådan, medan de flesta som skickar postar mellan 10 och 19 kort. Trots digitala kanalers popularitet är det endast 1 av 10 som väljer sociala medier för sina julhälsningar. Om svenskarna själva får bestämma julkortsmotiv svarar över hälften att de gärna ser ett klassiskt julkortsmotiv, följt av foton och hemmagjorda kort.

Förra året skickades 16,5 miljoner julkort i Sverige, vilket var ett rejält fall från 2017 då 20,5 miljoner julkort skickades. Julkortsskickandet hade sin topp under nittiotalet, med 60 miljoner kort.

Fler fakta från julkortsundersökningen

• 70 procent av de tillfrågade vill ha julkort via post
  • 53 procent skickar helst sina julhälsningar via post
  • 61 procent skickar julhälsningar på olika sätt beroende på vem mottagaren är
  • Majoriteten av mottagarna får upp till 9 julkort per år
  • Majoriteten av de som skickar köper färdiga kort. 14 procent gör sina egna.
  • 49 procent föredrar att få julkort med traditionella julmotiv. 22 procent tycker inte att motivet spelar roll, det viktiga är att de som skickat tänkt på mottagaren.
  • 59 procent anser att det är mycket eller ganska viktigt att behålla traditionen att skicka julkort

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2018 hade koncernen cirka 30 000 anställda och en omsättning på 37,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com