Massutskick av nytt bluffmejl som ser ut att komma från PostNord

Nu cirkulerar en ny version av falska e-postmeddelanden, så kallade phishingmail, som ser ut att komma från PostNord. Den här gången har e-postmeddelandet rubriken ”Ditt paket är redo på posten”. Avsändaren ser ut att vara PostNord, men det är bedragare som ligger bakom. PostNord har ingenting med utskicket att göra, och kan tyvärr inte heller göra något åt det annat än att varna för dessa falska e-postmeddelanden.

E-postmeddelandet inleds med ”Ditt paket väntar på dig” och fortsätter med: ”Ditt paket med spårningsnummer SE200039928EYR20. Paketet har försökt levereras till dig. Vi har därför infört en avgift på 5 kronor”. Mottagaren uppmanas ladda ned ett formulär som ”ska överlämnas till posten”. Om man inte hämtar ut paketet inom 10 dagar påstås Postnord ta en avgift på 47 kr per dag.

PostNord skickar inte e-post om leveranser på detta sätt, och tar aldrig ut avgift för att paket ligger hos ett ombud. Vi uppmanar den som har fått mejlet att genast radera det. Klicka inte på några länkar, försök inte spåra försändelsen och följ inte några av de andra instruktionerna i det falska e-postmeddelandet. Bilden nedan är en skärmdump som visar hur mejlet kan se ut.

Vi levererar. PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2014 en omsättning på 40 miljarder SEK och 38.000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på www.postnord.com