Minskat intresse för julklappar från utlandet

E-handeln växte med 11 procent under tredje kvartalet, enligt PostNords rapport E-barometern som släpps idag. Det är en lägre kvartalstillväxt än vad som uppmäts i undersökningen sedan kvartal tre år 2011. Skönhet och hälsa är den produktkategori som sticker ut med en tydlig positiv utveckling. I rapporten ser vi också att allt färre svenskar planerar att köpa sina julklappar från utländska e-handelssajter.

Det är fortfarande kläder och skor som flest svenskar e-handlar på regelbunden basis, men skönhet och hälsa knappade in i kvartal tre. Så många som 34 procent hade köpt skönhet och hälsa under kvartalet, jämfört med 36 procent för kläder och skor.

Att e-handla från utlandet lockar inte svenska konsumenter i lika hög grad som det har gjort tidigare, och den nedåtgående trenden påverkar även julklappshandeln från utländska webbutiker. Sedan år 2017 har andelen julklappsköpare på nätet som planerar att handla minst en av sina julklappar från utlandet minskat från 19 till 13 procent.

- I yngre åldersgrupper syns minskningen mer, vilket möjligen kopplas till att hållbarhetsfrågan har lyfts ordentligt de senaste åren, där de yngre generationerna är särskilt drivande. Att e-handla från utlandet går inte alltid i linje med en vilja att minska sin miljöpåverkan. Till exempel har returer från onlineköp nyss uppmärksammats i media, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Även om tillväxten under detta kvartal, med sina 11 procent, är något lugnare än vad branschen vant sig vid, är det sannolikt att julhandeln fortsätter växa. Rapporten visar att fler än någonsin tidigare planerar att köpa minst en julklapp på nätet (56 procent) och att andelen ökar i samtliga åldersgrupper. Det är också betydligt fler än förra året som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten online. Totalt beräknas julklappshandeln på nätet för år 2019 till ca 8,4 miljarder, baserat på konsumenternas självuppskattade planerade julklappsbelopp online.

- Vi konstaterar att tillväxtförväntningarna är något måttligare inför den så kallade ”peaken” än tidigare år, samtidigt som allt fler svenskar planerar att handla julklappar på nätet. 13 procent av befolkningen planerar dessutom att köpa julklappar under Black Friday i år, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Några slutsatser från rapporten E-barometern Q3 2019

• E-handeln under kvartal tre växte med 11 procent vilket är den lägsta kvartalstillväxten vi sett sedan Q3 2011.
  • Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartal tre (69 procent) och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet (56 procent).
  • Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori (34 procent jämfört med 30 procent 2018).
  • Optimismen inför julhandeln, bland e-handlare, är mer modest än vad den varit tidigare år. Det är betydligt färre e-handlare som tror på en julhandelstillväxt på 11 procent eller mer (23 procent jämfört med 30 procent).
  • Av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än 50 procent av julklappsbudgeten online.
  • En mindre andel av de som e-handlar julklappar planerar att köpa julklappar från utländska sajter.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på minst fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller annan utlämningslokal av konsument. Läs hela E-barometern Q3 2019 här.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2018 hade koncernen cirka 30 000 anställda och en omsättning på 37,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com