Modefrimärken uppmärksammar framgångsrik exportindustri

Nu lanserar PostNord fem nya frimärken med illustrationer av plagg från Gudrun Sjödén, ARKET, Whyred, Filippa K och Hope. Motiven är illustrerade av den kände konstnären Mats Gustafson och frimärkena finns i handeln den 22 augusti.

Sverige är framgångsrikt inom mode med många internationellt kända märken. En skandinavisk enkel vardagsstil, med bekväma, lättburna kläder, omsorg om detaljer och i material som passar de flesta har gjort svenskt mode känt och populärt även utanför landets gränser. Cirka 70 procent av omsättningen inom modebranschen går på export.

-      Plaggen från de valda modehusen representerar den svenska modeindustrins framgångar internationellt. Den tidlösa designen och valda material håller länge vilket är ett av kännetecknen för svenskt mode. Vi är stolta att kunna erbjuda frimärken illustrerade av en internationellt känd modeillustratör för dem som väljer frimärke med samma omsorg som de väljer kläder, säger Stina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken.

De nya frimärkena är illustrerade av konstnären Mats Gustafson som har tolkat plagg från fem svenska modehus; Gudrun Sjödén, ARKET, Whyred, Filippa K och Hope.

Mode är en av de största branscherna inom e-handeln. I samband med att de nya frimärkena lanseras hålls ett seminarium på Postmuseum om e-handelns snabba utveckling och frågor om hållbarhet inom industrin. Flera representanter från de utvalda modeföretagen deltar i samtalet, tillsammans med e-handels- och hållbarhetsexperter från PostNord. Verken av Mats Gustafson kommer att visas upp, tillsammans med de plagg som avbildats.

-      Det tycks alltid finnas utrymme för - och en aptit på – att återge mode på olika sätt. För mig är det enkla och direkta återgivandet av mode, att med ögat och bara penna i hand - det som tecknandet har med sig - det kanske mest fascinerande. Säger Mats Gustafson

Frimärkena är för inrikes brev, säljs i häfte om tio frimärken med fem olika motiv och finns att köpa hos närmaste ombud och på postnord.se från och med 22 augusti.

Läs alla fakta om frimärkena under Frimärksnyheter på postnord.se.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2018 hade koncernen cirka 30 000 anställda och en omsättning på 37,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Taggar: