Mycket starkt andra kvartal för e-handeln

E-handeln fortsätter att utvecklas mycket starkt. Omsättningen växte under andra kvartalet med 13 procent. Det är en betydligt högre tillväxttakt än för motsvarande perioder under de senaste fyra åren och är det tredje kvartalet i rad som omsättningen ökar med samma höga procentsats. Det framgår av e-barometern för andra kvartalet 2012 som idag presenteras av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.

–Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 31,3 miljarder kronor 2012, en ökning med 13 procent från 2011. Men håller den här starka utvecklingen i sig kan den siffran behöva revideras upp, då det fjärde kvartalet normalt är starkare till följd av julhandeln, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Detaljhandeln ökade samtidigt under andra kvartalet i år med 1,7 procent. E-handeln har därmed en betydligt starkare tillväxt under andra kvartalet än den traditionella detaljhandeln. En förklaring till den mycket kraftiga tillväxten är att e-handeln är inne i en ny expansionsfas. Konsumenterna tar i allt högre grad till sig bekvämligheten i att handla på nätet. Allt fler äger en smartphone och/eller en surfplatta, som ökar tillgängligheten till e-handeln. Flera av de traditionella detaljhandelsföretagen satsar nu också stort på sin e-handel.

–Att handla på nätet har blivit ett naturligare sätt att handa. Webbutikerna är allt mer likvärdiga fysiska butiker och behovet av att känna på en vara ersätts av bra produktbilder och beskrivningar, säger Arne Andersson.

Tillväxten märks hos Posten, vars volymer för inrikespaket i Sverige mellan företag och privatperson ökade med 23 procent under första halvåret i år. Även när det gäller mindre paket som framförallt delas ut av brevbärarna direkt i konsumenternas brevlådor växer Postens volymer kraftigt – upp nästan 15 procent.

–Konsumenterna vill få paketen allt snabbare och helst direkt hem med brevbäraren. Om paketet inte går ned i brevlådan vill man kunna hämta det hos ett ombud i sina vanliga affärer efter kl 18 på vardagar. Snabbhet, tillgänglighet och pålitlighet är viktiga faktorer för att konsumenterna ska vilja handla varor på nätet, säger Arne Andersson.

Hela e-barometern för andra kvartalet 2012 finns att ladda ner nedan.

Om e-barometern
Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Information om företagen till aktuell e-barometer har samlats in den 12 juli till 20 augusti och bygger på intervjuer med 434 företag med försäljning över internet. Vidare har en undersökning med ett riksrepresentativt urval om 1 299 personer av Sveriges befolkning mellan 18–79 år gamla genomförts mellan den 1–14 augusti 2012. Den undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s internetpanel. Det innebär att resultaten i konsumentundersökningen är representativ för de cirka 90 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. E-barometern publiceras en gång per kvartal. E-handel definieras i e-barometern som beställningar av varor via internet. Det innebär att beställningar av tjänster (t ex resor, hotell och konserter) som sker via internet och nedladdningar (t ex musikfiler, filmer och applikationer) inte ingår i undersökningen.

Arne Andersson, e-handelsexpert Posten, via Posten Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige och Logistik, samt i Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.

Taggar: