Nära hälften av svenskarna skickar vykort i sommar

Nära hälften av svenskarna, 47 procent, uppger i en TNS SIFO-undersökning att de kommer skicka vykort i sommar. Vykorten går framförallt till vänner och familj, få går till chefen.

Trots att det finns mängder av sätt att kommunicera idag verkar trenden att skicka fysiska sommarhälsningar hålla i sig. TNS SIFO har på uppdrag av Posten gjort en undersökning bland 1000 privatpersoner i Sverige.

Generellt tänker fler kvinnor (52 procent) än män (44 procent) skicka iväg en fysisk semesterhälsning. Delas svaren upp i regioner är det boende på Gotland, Öland och i Småland som är mest benägna att sända en sommarhälsning med Posten, över hälften svarar att de tänker göra det.

I den yngre åldersgruppen, 15-29, tänker 44 procent skicka iväg en hälsning med Posten i sommar. I den åldersgruppen är det männen som skickar flest vykort; 45 procent och kvinnorna skickar något färre; 43 procent.

Chefen gör dock bäst i att inte förvänta sig för många vykort i sommar. Av alla som svarat är det bara en procent i åldersgruppen 50-64 år som tänker skicka fysiska semesterhälsningar till sin chef. Populära mottagare är vänner, föräldrar, mor- och farföräldrar, liksom barn och barnbarn. Det syns framförallt om man frågar personer i åldersgruppen 30-49 år, där 83 procent av dem tänker skicka vykort till föräldrar och mor- och farföräldrar och 61 procent skickar till sina vänner.

Det finns också de som skickar vykort till sin före detta partner; fyra procent av männen i åldersgruppen 30-49 år svarar att de tänker sända iväg en hälsning till en gammal flamma. Kvinnorna håller sig dock ifrån det, av dem svarar ingen att de kommer skicka ett vykort till sin ex-partner.

Vykortet är den perfekta sommarhälsningen och nu har Posten gjort en app för iPhone, iPad och iPod Touch för att förenkla skickandet.

– Det är många som dagligen använder sin telefon för att fota sin omgivning, framförallt på semestern, men ofta fastnar fotona där. Med appen Riktiga vykort har användaren nu möjlighet att dela med sig av det de fotar på ett sätt som många uppskattar, nämligen som vykort, säger Anders Åsberg, chef Marknad- och Tjänsteutveckling på Posten Meddelande.

Så fungerar appen Riktiga vykort:

• Ett personligt foto blir ett högblankt stort vykort i A5-storlek
  • Posten trycker och skickar det till angivna mottagare
  • Skickas vykortet från appen före kl 16:00 en vardag så är det framme nästa vardag inom Sverige. Till övriga världen tar det några dagar längre beroende på mottagarland.

Fakta om Riktiga vykort:

• Pris: Appen är gratis att ladda ner i Appstore
  • Pris per skickat vykort: De första 20 000 som laddar ner appen får skicka ett vykort gratis. Efter det kostar varje kort 19 kr styck oavsett vart i världen du skickar det.
  • Vykort: Högupplöst foto i storlek A5
  • Adressamarbete med Hitta.se

Länk till App Store:

Läs mer om Riktiga Vykort:

[1]Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 1 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes 20 till 22 juni 2011 av TNS SIFO.

PostNord Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord, tidigare Posten Norden, bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.