Nästan hälften av online-konsumenterna handlar begagnat

I takt med att e-handeln ökar, växer även en second hand-marknad på nätet. Så många som hälften av konsumenterna har köpt något begagnat på nätet under det senaste året. Det visar kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps på Retail Day den 23 februari.

I den kommande rapporten syns en tydlig trend. Allt fler köper begagnade saker online och handeln mellan privatpersoner ökar. 35 procent av konsumenterna har handlat heminredning och möbler second hand online under förra året. 25 procent har handlat second hand-kläder eller skor och 23 procent har köpt barnprodukter och leksaker. Totalt har 46 procent av e-handelskonsumenterna, jämt fördelat mellan kvinnor och män, handlat second hand på nätet.

- Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan ärhär för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Marknaden för begagnat på nätet domineras av olika auktionssajter som Tradera och Blocket, som möjliggör för privatpersoner att lägga upp sina saker till försäljning. Även Facebook har lanserat en marknadsplats som har slagit igenom stort, men det säljs och köps även i privata grupper.  Det finns också aktörer som primärt säljer nyproducerade produkter, som nu utöver det ordinarie sortimentet också erbjuder konsumenter en möjlighet att sälja och köpa begagnat.

– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Siffrorna går att läsa i kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps den 23 februari på det digitala evenemanget Retail Day. Rapporten täcker e-handeln i Sverige under hela året 2020 samt årets sista kvartal och presenteras i samarbete med HUI. Under branschdagen kommer rapporten att presenteras i sin helhet tillsammans med intressanta diskussioner och talare från branschen.

Några siffror från den kommande rapporten

• 35 procent av svenskarna har handlat möbler och heminredning
  • 25 procent har handlat kläder och skor
  • 23 procent har köpt begagnade barnprodukter eller leksaker