Nordbor e-handlar varor för nära 100 miljarder

De nordiska konsumenterna e-handlade varor till ett värde motsvarande 95 miljarder kronor under 2011. Danmark har de flitigaste e-konsumenterna, medan Norge räknat per individ spenderar mest pengar på nätet. Svenska e-handelsföretag är de som lockar flest e-handelskunder från de övriga nordiska länderna. Det fram går av en ny undersökning från Posten om den nordiska e-handelsmarknaden.

För fjärde året i rad har Posten genomfört en undersökning om nordbornas attityder och vanor kring att handla varor på distans och sammanställt det i rapporten E-handeln i Norden 2012. Av rapporten framgår att åtta av tio nordbor e-handlade någon gång under fjolåret och att de spenderade i genomsnitt totalt 6088 kronor vardera. Svenskarna handlade varor på nätet för 31 miljarder kronor 2011, norrmännen för 25 miljarder, danskarna för 21 miljarder och finländarna för 17 miljarder.

- Det stora utbudet på nätet, väl fungerande utlämningsställen och snabba leveranser gör att allt fler väljer att köpa sina varor på nätet allt oftare. I takt med att erfarenheten av näthandel ökat har konsumenterna också blivit mer trygga. Det gör också att allt fler nordbor väljer att gå utanför det egna landets gränser för att få tillgång till ett ännu större utbud och lägre priser, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Nästan varannan nordbo förväntar sig att varorna som beställs från inhemska webbutiker levereras inom max tre dagar. I Danmark är förväntningar på snabba leveranser högst. 65 procent av de danska e-handelskonsumenterna förväntar sig leverans inom tre dagar. Motsvarande andel i Sverige är 48 procent.

- Konsumenterna ställer allt högre krav på snabba leveranser. Det har tidigare främst handlat om när man beställer från inhemska e-handelsföretag. Men vi märker nu att konsumenterna förväntar sig att det ska gå snabbt även vid handel från utländska sajter, säger Arne Andersson.

Fyra av tio nordbor e-handlade någon gång från utlandet under 2011. Det handlar framförallt om handel från Storbritannien, USA och Tyskland. Sverige är det enda landet i Norden som i någon verklig omfattning lockar e-handelskunder från de övriga nordiska länderna. Av finländerna som e-handlat har 17 procent köpt varor från svenska butiker under 2011, medan 12 procent av e-handelskonsumenterna i Danmark och Norge köpte varor från svenska sajter under fjolåret.

- Det finns en stor potential för svenska e-handelsföretag att öka sin försäljning till konsumenter i Norden. Vi nordbor har ungefär samma inköpsbeteenden, språk och preferenser och det är idag lika enkelt att skicka ett paket inrikes som till övriga nordiska länder, säger Arne Andersson.

Om undersökningen

Undersökningen bygger på intervjuer med riksrepresentativa urval med 2000 personer i Sverige och 1000 personer i Danmark, Norge respektive Finland i åldrarna 18-79 år. Intervjuerna genomfördes 2-12 januari 2012. Undersökningen har genomförts med TNS SIFOs internetpanel.

E-handel definieras i undersökningen som köp av fysiska varor över internet. Det innebär att beställningar av tjänster (t ex resor och hotell) som sker via internet och nedladdningar (t ex musikfiler, filmer och applikationer) inte ingår i undersökningen.

Urval av resultat från undersökningen

Nordiska konsumenter handlade varor på internet för 95 miljarder kronor 2011
1.
Sverige (31 miljarder SEK)
Norge (25 miljarder SEK)
3.
Danmark (21 miljarder SEK)
4.
Finland (17 miljarder SEK)

Den typiske e-handelskonsumenten i Norden e-handlade varor för 6 088 SEK under 2011
Norge (8002 SEK)
Danmark (6132 SEK)
3. Sverige (5317 SEK)
Finland (5 250 SEK)

15,5 miljoner konsumenter i Norden handlade varor på internet under 2011 (83 % av konsumenterna)
Norge (85 %)
2.
Danmark och Sverige (83 %)
3. Finland (79 %)

5,2 miljoner nordbor e-handlade varor minst en gång per månad (28 % av konsumenterna)
Danmark (32 %)
Norge (31 %)
Sverige (28 %)
Finland (19 %)

Hemelektronik toppar den nordiska listan över vilka varor som handlades på nätet 2012
Hemelektronik (46 %)
Böcker (40 %)
Kläder och skor (39 %)
Filmer (24 %)
5.
CD-skivor (22 %).
6. Sport och fritid (16 %)
7.
Kosmetika, hud- och hårvård (14 %)
8.
Tidningar och magasin (14 %)
9.
Heminredning (12 %)
10. Leksaker (9 %)

Fler än varannan konsument handlar främst varor på nätet för att det är enklare än att handla i traditionella butiker (54 %)
Enklare (54 %)
2. Billigare (24 %)
3. Större och bättre utbud (16 %)
4.
Annat, tveksamt, vet ej (6 %)

Fyra av tio nordbor handlade varor på internet från utlandet under 2011
Norge (53 %)
Danmark (42 %)
Finland (35 %)
Sverige (31 %)

De vanligaste länderna att göra utlandsköp på nätet från är Storbritannien (57%), USA (44%), Tyskland (29%) och Sverige (21%)
Sverige: 1. Storbritannien (53 %), 2. USA (51 %), 3. Tyskland (27 %), 4. Kina (11 %)
Danmark: 1. Storbritannien (63 %), 2. Tyskland (35%), 3. USA (27%), 4. Sverige (20%)
Norge: 1. Storbritannien (60 %), 2. USA (53 %), 3. Kina (19 %), 4. Sverige (16 %)
Finland: 1. Storbritannien (55 %), 2. USA (43 %), 3. Tyskland (42 %), 4. Sverige (26 %)

Nästan varannan konsument (46 %) förväntar sig leverans inom tre dagar när de e-handlar från en inhemsk sajt
1.
Danmark (65 % förväntar sig leverans inom max tre dagar)
2.
Sverige och Finland (41 %)
Norge (38 %)

Fem procent av e-handelskonsumenterna använde mobiltelefonen för att handla varor på internet under 2011
Danmark (7 %)
Norge (6 %)
3. Sverige (5 %)
Finland (4 %)

Elva procent tror att de kommer e-handla varor med sin mobiltelefon under 2012
1. Danmark (15 %)
Sverige (11 %)
Norge (10 %)
Finland (6 %)

Posten Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige och Logistik, samt i Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.