Nu kommer posten i ny uniform

Nu syns brevbärare, chaufförer och andra PostNord-medarbetare i nya kläder. Den nya uniformen är designad med säkerhet i fokus och bland annat utrustad med tydlig signalfärg i korall.

Den nya uniformen rullas ut successivt och kan redan skymtas runtom i landet. Med den får PostNords medarbetare i Sverige, Danmark, Norge och Finland en gemensam uniform.

– Postväsendet är en viktig samhällsbärare, och våra medarbetare är länken mellan försändelser och mottagare. Vår uniform signalerar för omvärlden vilka vi är och vad vi gör. Det är viktigt att det inte finns någon tvekan om att brevbäraren eller chauffören som ringer på kommer från just PostNord, säger Agnes Karlsson, chef infrastruktur PostNord Sverige.

Samtliga plagg i den nya kollektionen är designade med säkerhet i fokus. En tydlig varselfärg är en viktig del av designen, och ett krav i EU:s direktiv om synlighet i trafiken. Genom att införliva en korallfärg som accent och behålla den ikoniska blå nyansen, kombinerar uniformerna PostNords arv med en modern och regelrätt design.

Postuniformen har en 400-årig historia. De första brevbärarna red till häst och var beväpnade ifall farliga djur eller rövare skulle attackera. Med en enkel kappa, läderbyxor och stövlar var dessa postryttare på 1670-talet de första i postens tjänst att få en enhetlig klädkod. I takt med att samhället och omvärlden förändrats, har även postuniformen utvecklats.

Medarbetarnas önskemål har varit betydelsefulla i utvecklingen av både passform, material och funktion. Bland annat är jackorna längre och bredare för att sitta på plats när man kör bil, samtidigt som de ger bättre skydd runt halsen.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 300 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com