Nya frimärken hyllar operakonsten

Posten ger idag ut två frimärken som uppmärksammar operakonsten och kung Gustav III. Motiven knyter an till fransmannen Daniel Aubers opera Maskeradbalen och den svenska baletten Gustav III.

– I detta svensk-franska samarbete hyllar vi tillsammans operakonsten, kulturmänniskan och den store frankrikevännen Gustav III, och baletten som konstart. Kungen själv möter oss på det ena frimärket i gestalt av premiärdansören Olof Westring vid Kungliga baletten, säger Britt-Inger Hahne, Postens frimärkschef.

Gustav III är frimärksutgåvans huvudperson. Hans öde skildras i operan Maskeradbalen, komponerad av fransmannen Daniel Auber som avbildas på ett av frimärkena omgiven av notblad. Operan hade premiär 1833 och handlingen kretsar kring kungamordet 1792.

Motivet i marginalen runt frimärkena är salongen i Operahuset i Stockholm.

Utgivningsdagen den 9 november är samordnad med invigningen i Paris av frimärksmässan Salon d’Automne. Sveriges ambassadör Gunnar Lund, Posten Frimärkens designchef Stina Olofsdotter och frimärksgravören Lars Sjööblom medverkar vid en särskild utgivningsceremoni.

Frimärkena Gustav III på Kungliga Operan finns att köpa den 10 november på de 43 orter där Frimärkets Dag arrangeras. Klicka på länken http://sff.nu/fd2012 för information om platser och tider. I samband med utgivningen av årets julfrimärken den 22 november finns operafrimärkena att köpa hos Postens ombud, på Postens hemsida www.posten.se/frim eller via Posten Frimärkens Kundtjänst på telefon 020-788788.

Fakta om frimärkena Gustav III på Kungliga Operan

Frimärkena har utformats avGustav Mårtenssonefter fotografier av C Lehenaff/Photononstop (noterna), IBL Bildbyrå/Bridgeman Art Library (Auber), Carl Thorborg (Olof Westring i rollen som Gustav III) och Alexander Kenney (Operainteriören). Gravör: Lars Sjööblom. Tryckning har skett i kombination ståltryck och offset och förpackningen är block med två frimärken. Valören är för utrikes brev och hälsningar.

Thorsten Sandberg, Posten Frimärken, Tel/mobil: 010-4365207, E-post: thorsten.sandberg@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige och Logistik, samt i Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.