Nya frimärken med kungliga jubileer, broar och dagens matkultur

PostNord ger den 17 mars ut frimärken som uppmärksammar kung Carl Gustafs 70-årsdag, Silvias 40 år som drottning och tronföljden. Samma dag kommer också frimärken med broar och matkulturen i Sverige idag.

– I år firar kung Carl Gustaf sin 70-årsdag och drottning Silvia har varit vår drottning i 40 år. Vi uppmärksammar dessa två jubileer med ett miniark, där vi också möter kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle som tillsammans med kungen representerar tronföljden, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef i PostNord.

Anna-Lena Ahlströms nytagna fotografier av kungligheterna är förlagor till de tre frimärkena i miniarket som utformats av Daniel Bjugård. Teamet Ahlström-Bjugård står också bakom de porträttfrimärken av kungen och drottningen som gavs ut 2015.

Brobyggande har i alla tider förknippats med stora utmaningar. Innan järn, stål och betong började dominera var broarna byggda i sten och trä. Förr tvingades också konstruktörerna ta till stora marginaler för att säkerställa hållfastheten, men med dagens dataprogram blir det mer precist och smäckert.

De broar som valts till frimärksmotiv representerar olika epoker, byggnadstekniker och arkitektonisk utformning.

• Tallbergsbroarna är tre broar längs Norra stambanan i Västerbotten som är byggda med olika material och tekniker: järn 1888, betong 1919 och stål/betong 1994.
  • Sölvesborgsbron är Europas längsta gång- och cykelbro (760 meter) och stod klar 2012. En stor del av överbyggnaden är tillverkad i ett rostfritt material.
  • Tullbron är en stenvalvsbro i Falkenberg, byggd åren 1756-1761 med de romerska valvbroarna som förebild.
  • Uddevallabron invigdes 2000 och är en snedkabelbro, en teknik som medger långa spännvidder. Bron är 1 712 meter lång och har två pyloner som är 149 meter höga.
  • Lejonströmsbron över Skellefteälven är landets äldsta träbro och originalet stod klart 1737.

Den gränsöverskridande matkulturen i Sverige idag skildras på fem frimärken. Motiven är pasta (Italien), sushi (Japan), tacos (Mexiko), shish kebab (Mellanöstern) och hamburgare (USA).

– Man kan betrakta maten som visas på frimärkena på två sätt. Dels vad vi väljer att äta, dels hur vi hämtar upp matkulturer utifrån. Matkulturen är i ständig utveckling och trenderna tas ofta från New York, London och Paris. Ett exempel är sushin som vi inte hämtade direkt från Japan. Denna idag så populära maträtt togs hem till oss på 1980-talet via New York, säger måltidsforskaren Richard Tellström.

Det rullfrimärke som också ges ut visar klassiska svenska ingredienser: sill, potatis, knäckebröd, ost, gräslök och ägg. Motivet är Sveriges bidrag till ett nordiskt frimärkssamarbete på temat nordisk matkultur.

Från den 17 mars finns frimärkena Kungliga Jubileer, Mat i Sverige och Broar att köpa hos PostNords ombud och på Postnord.se

Fakta om frimärkena som ges ut den 17 mars 2016

Kungliga Jubileer
Frimärkena som trycks i offset är formgivna av Daniel Bjugård efter fotografier av Anna-Lena Ahlström. Frimärkena köps i miniark med tre frimärken. Valören är inrikes brev.

Broar
Frimärkena i ståltryck och offsettryck utformades av Bertil Skov Jørgensen efter fotografier av Ulf Grenholm, Joachim Persson, Thomas Andersson och Henry Lundström. Gravörer är Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski. Frimärkena köps i häfte med tio frimärken. Valören är inrikes brev.

Mat i Sverige
Frimärkena i offsettryck är illustrerade av Veronica Ballart Lilja. Förpackningen är häfte med tio frimärken och fem motiv. Valören är inrikes brev.

Nordisk matkultur
Frimärket i offsettryck är illustrerat av Veronica Ballart Lilja och köps ur rulle. Valören är 13 kr.

Thorsten Sandberg, PostNord Frimärken, 010-4365207 eller e-post thorsten.sandberg@postnord.com

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2015 hade koncernen 35 000 anställda och en omsättning på cirka 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com