Nya frimärken visar populära dahlior och busiga djurungar

Posten ger den 22 augusti ut frimärken med fyra olika dahlior som motiv och fem djurungar på bushumör. Samma dag kommer också frimärken som uppmärksammar Carl XVI Gustafs 40 år som statschef.*)

– En blomma som verkligen fått en renässans är dahlian. Med Thérèse Lindströms färgstarka bilder lär väl populariteten öka ännu mer, säger Postens frimärkschef Britt-Inger Hahne.

På frimärken visas fyra av de oräkneliga varianterna av växten, nämligen bolldahlia, dekorativdahlia, näckrosblommande dahlia och halskråsdahlia.

Dahlia härstammar från Mellanamerika där man använt den till såväl dekorationer som läkemedel. Redan under 1500-talet tog spanjorerna med sig växten till hemlandet, utan att den väckte någon större uppmärksamhet.

Intresset för dahlian i vår del av världen tog fart i slutet av 1700-talet då frön och knölar spreds från Madrids botaniska trädgård till förädlare runt om i Europa. Det var chefen för denna trädgård som 1791 gav blomman namnet dahlia efter svensken Andreas Dahl, botaniker och elev till Carl von Linné.

Charmiga killingar, kalvar, griskultingar, andungar och lamm tumlar fram på fem nya frimärken. Formgivaren Gustaf Öhrnells ambition var att få fram busigheten, både i bilderna och i typografin.

– Utmaningen låg i att skapa en bra balans mellan det naturliga hos djurungarna och det mänskligt busiga. Bildframställningen gränsar på sätt och vis till fablernas värld. På flertalet frimärken är det någon av bokstäverna i ordet BREV som vrider och vänder på sig och följer upp djurungarnas egna rörelser. Ett annat och mer diskret bus ägnar sig lammet och griskultingen åt när de sticker ut fötterna genom ramen, säger han.

Digitala bilder av frimärkena bifogas

Fakta om de nya frimärkena 22 augusti

Dahlior
Frimärkena har utformats av Thérèse Lindström, tryckts i offset och förpackas i häften med 10 självhäftande frimärken i varje. Valören är för inrikes brev och hälsningar (6 kronor).

Busiga djurungar
Frimärkena har formgivits av Gustaf Öhrnell, graverats av Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski och tryckts i kombination ståltryck och offset. Förpackningen är häfte med 10 frimärken i varje. Valören är för inrikes brev och hälsningar (6 kronor).

*) Frimärkena Carl XVI Gustaf 40 år som statschef presenterades i ett pressmeddelande från Posten den 20 augusti:

Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 010-4365207 (även mobil)
E-post: thorsten.sandberg@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades  genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB 2009. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.