Nya Ingmar Bergman-frimärkena visar en scen från filmen Fanny och Alexander och ett porträtt

Posten ger den 24 januari 2008 ut två frimärken till minne av Ingmar Bergman. Motiven är Ingmar Bergman regisserar julmiddagen i hans mest folkkära film Fanny och Alexander, och ett porträtt.

Nästa år skulle Ingmar Bergman ha fyllt 90 år och Posten planerade en frimärksutgåva för att uppmärksamma hans enastående filmkonst. Nu blir det istället två minnesfrimärken som ges ut den 24 januari.

Det ena frimärket visar Ingmar Bergman en dag på jobbet under inspelningen av en scen från julmiddagen i filmen Fanny och Alexander. Frimärksförlagan är ett foto taget av Arne Carlsson. För grafisk form och original svarade Gustav Mårtensson. Frimärket graveras av Martin Mörck och trycks i kombination ståltryck/offset.

På förlagan syns också Erland Josephson som spelar antikhandlaren och bankiren Isak Jacobi, en av personerna i kretsen kring Fanny och Alexanders familj. Erland Josephson var en av Ingmar Bergmans äldsta vänner och medverkade i en rad av hans filmer.

Det andra frimärket visar ett porträtt. Förlagan har utformats av Gustav Mårtensson efter ett foto taget 1998 av Anders Wiklund/Scanpix. Frimärket graveras av Lars Sjööblom och trycks i en färg stål.

Högupplösta bilder av frimärksförlagorna hämtas här:

För frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 08-7815087.
E-post:
thorsten.sandberg@posten.se

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se