Nya rekordvolymer 2021: Nära 2 miljoner paket ute hos PostNords ombud

Trycket över hela landet fortsätter vara högt på e-handeln till följd av pandemin. Under jul och mellandagar har e-shoppade julklappar och onlineinköp resulterat i rekordvolymer med paket. Nivåer som fortsätter in på det nya året. Under årets första vecka hanterade de lokala ombuden nära 2 miljoner in-och-utlämningar, en ökning med hela 21 procent, jämfört med motsvarande vecka i fjol. PostNord påminner återigen alla om att hämta ut sina paket i tid för att underlätta för de 2000 ombuden runt om i landet.

– Vi kommer ha fortsatt mycket att göra. Vi förutspådde ett högt tryck både vad gäller in-och-utlämningar av paket under hela januari, men siffrorna vi ser från årets första vecka toppar alla prognoser. Rekordnivåerna från december fortsätter in i januari och allt talar nu för att vi kommer se en fortsatt mycket stark utveckling under hela 2021, speciellt under det första kvartalet, säger Mathias Olsson, chef för PostNords ombudsnät.

Totalt sett hanterade PostNords ombud 1 971 065 paket under årets första vecka (4/1 - 10/1). Vad gäller paketvolymerna fördelat per län har volymerna i stort följt befolkningstätheten. Stockholms län hanterade flest paket under perioden, hela 506 979 paket, följt av Västra Götalands län, med 326 481 paket och Skåne län med 276 229 paket. Malmborgs i Limhamn, Skåne var dock det ombud i Sverige som hanterade allra flest paket under tidsperioden, med 5 569 paket.

– De fortsatta rekordvolymerna vi nu ser gör att de rekommendationerna vi gick ut med innan jul kvarstår. Underlätta för ditt lokala ombud genom att hämta ut ditt paket så snart du får din avisering, förbered din upphämtning/inlämning genom att identifiera dig i appen och planera gärna att besöka ditt ombud utanför rusningstid mellan klockan kl.15.00-18.00 för att undvika trängsel, säger Mathias Olsson.

Antal paketutlämningar/län hos PostNords ombud

JÄMTLANDS LÄN  23848
GOTLANDS LÄN  10 523
TOTAL  1 971 065