Nya sommarfrimärken med ängsblommor

Posten ger den 10 maj ut årets sommarfrimärken. Temat är ängsblommor och motiven gullviva, mandelblom, kattfot och viol. Samma dag kommer också frimärken med Raoul Wallenberg, Stockholms Stadion, två av våra guldolympier och typsnitt.

– Vi har i många år gett ut speciella sommarfrimärken. Denna gång är motiven fyra ängsblommor som kommer att bära fram många, många sommarhälsningar och berättelser från semesterorter runt om i landet, säger Britt-Inger Hahne, Postens frimärkschef.

Ängsblommorna på sommarfrimärkena är Gullviva, även kallad Jungfru Marie nycklar eftersom blommorna har vissa likheter med en nyckelknippa, mandelblomma vars namn kommer från den svaga doft av mandel som blommorna utsöndrar, kattfot och buskviol, som är en art i familjen violväxter.

– För 100 år sedan föddes Raoul Wallenberg. Han har betytt väldigt mycket för många människor och har för sina enastående insatser en självskriven plats i kretsen av personer som förtjänar att särskilt hedras. Lars Sjööblom har graverat ett porträtt av Wallenberg som gör mig stolt över att få representera svenska frimärken, säger Britt-Inger Hahne.

Raoul Wallenbergs humanistiska gärning i Budapest i andra världskrigets slutskede är unik. Genom mod, organisationsförmåga och uppfinningsrikedom räddade han tiotusentals judar undan förintelsen. Frimärket återger två porträttfotografier och är en del av ett ark som visar en stadsvy från Budapest, ett skyddspass som utfärdades av svenska ambassaden och Wallenbergs namnteckning.

I höstas arrangerade sportredaktionen vid Sveriges Radio en omröstning vilken av de kvinnliga respektive manliga guldmedaljörerna från sommarolympiaderna som lyssnarna helst ville se på nya frimärken. Flest röster fick friidrottaren Carolina Klüft, guldmedaljör i sjukamp i OS i Aten 2004, och fripistolskytten Ragnar Skanåker, guldmedaljör vid OS i München 1972.

Stadion i Stockholm byggdes i nationalromantisk stil för de olympiska sommarspelen 1912. Arenan visas på frimärket tillsammans med spjutkastaren Eric Lemming, guldmedaljör 1912.

– Motiven och bilderna på frimärkena är definitivt det som får mest uppmärksamhet. Om bilden har huvudrollen så har typsnittet birollen. Nu är det dags att ändra på det. I utgåvan Typsnitt får fem olika svenska typsnitt varsitt alldeles eget frimärke, säger Britt-Inger Hahne.

Typsnittet Berling Antikva utformades av Karl-Erik Forsberg, nestorn inom svensk bokstavskonst under efterkrigstiden, och lanserades 1951. Berling Antikva har med tiden fått en status som kan liknas vid ett ”rikstypsnitt”.

Sispos är typsnittet som blev en del i standardiseringen av svensk industri, och sedan tillkomsten 1973 dominerat skyltarna i offentliga miljöer. Traffic är ett uttryck för 1970-talets ungdomskultur. Indigo Antiqua är idag ett favorittypsnitt inom boktypografi och användes i Bibelutgåvan år 2000. Kalligrafiska Satura representerar den nya våg av typsnitt som tecknas direkt i digitala verktyg.

Digitala bilder av frimärkena bifogas nedan

Fakta om de nya frimärkena 10 maj

Ängsblommor
Frimärkena har utformats av Malin Koort, tryckts i offset och förpackats i häfte med 10 självhäftande frimärken i varje, och rulle med ett motiv (Sommarblommor). Valören är för inrikes brev och hälsningar.

Svenska guldolympier
Frimärkena har utformats av Eva Wilsson och tryckts i offset (Guldolympier) respektive ståltryck/offset (Stadion 100 år). Förpackningen är rulle Guldolympier med två motiv (Klüft och Skanåker) och rulle Stadion 100 år med ett motiv. Frimärket Stadion 100 år har graverats av Piotr Naszarkowski. Valören är för inrikes brev (Guldolympier och 12 kr för utrikes brev och hälsningar (Stadion 100 år).

Raoul Wallenberg 100 år
Frimärket har formgivits av Gustav Mårtensson och graverats av Lars Sjööblom. Tryckning har skett i kombination ståltryck/offset och förpackningen är block med ett frimärke. Valören är 12 kr för utrikes brev och hälsningar.

Typsnitt
Frimärkena har formgivits av Gustav Mårtensson, graverats av Piotr Naszarkowski (Indigo Antiqua, Satura och Traffic) och Lars Sjööblom (Berling Antikva och Sispos) och tryckts i ståltryck. Förpackning är karta med 50 frimärken och fem motiv. Valören är för utrikes brev och hälsningar.

Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 010-4365207 (även mobil)
E-post: thorsten.sandberg@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige och Logistik, samt i Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.