Önska lycka till med nya frimärken

Det finns många tillfällen när man vill önska någon lycka till. Den 23 augusti släpper PostNord frimärken på temat, med lyckosymboler från olika delar av världen. Samtidigt kommer nya frimärken med den svenska flaggan och skogens djur. Frimärkena finns att köpa hos ombud och på postnord.se.

─ Idag förstärker vi ofta det vi skriver med symboler. Det fungerar inte bara i digitala meddelanden, många väljer också ett frimärke som förstärker budskapet i den fysiska hälsningen, eller som en blinkning till mottagaren, säger Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken.

Alla kulturer har lyckosymboler, som till exempel hästskon, fyrklövern eller den vinkande japanska katten Maneki Neko. Dessa och fler lyckosymboler finns med på frimärkena illustrerade av Cajsa Wessberg, som inspirerats av kurbitsmåleri.

Ett mycket efterfrågat motiv på frimärken är den svenska flaggan, som passar till nästan alla hälsningar. Många frimärken har visat flaggan i olika sammanhang, senast 2011. Nu kommer ett nytt, med förlaga i ett foto av Freddy Eliasson.

Frimärken i olika tilläggsvalörer kan behövas till exempel om man har kvar äldre frimärken eller vill skicka en förfrankerad förpackning utomlands. Nu ger PostNord ut frimärken med skogens djur i valörerna en, två och femtio kronor. Motiven är brunbjörn, mård och skogssork, fint fotograferade av Göran Ekström.

Läs fakta om alla frimärkena under Frimärksnyheter på postnord.se: http://www.postnord.se/information/om-postnord/om-frimarken/samla-pa-frimarken

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com