Posten ger ut frimärken med En Svensk Klassiker

Posten ger den 16 januari ut frimärken med motiv från loppen i En Svensk Klassiker. Samma dag kommer välgörenhetsfrimärket 2014, som stöder World Childhood Foundation, och motiv från kulturhuvudstäderna Umeå och Riga i ett frimärkssamarbete med Post Latvia.

Mottagarorganisation för årets Välgörenhetsfrimärke är World Childhood Foundation, grundad 1999 av H M Drottning Silvia med utgångspunkt från Förenta Nationernas barnkonvention. Childhood arbetar för rätten till en trygg barndom.

– Tänk vilken möjlighet vi har att med en så vardaglig handling som att posta ett brev bestämma oss för att göra vår värld litet bättre genom att använda ett välgörenhetsfrimärke. För varje köpt häfte går 10 kronor direkt till Childhood, säger Britt-Inger Hahne, Postens frimärkschef.

Gränsöverskridande engagemang präglar också de frimärken som uppmärksammar de europeiska kulturhuvudstäderna 2014 Umeå och Riga, utsedda av EU. Frimärkena är ett samarbete mellan svenska Posten och Post Latvia

På fem frimärken skildras Vasaloppet, Vansbrosimningen, Lidingöloppet, Vätternrundan och Engelbrektsloppet, som tillsammans utgör En Svensk Klassiker, och loppens olika karaktär. Här finns kraft, uthållighet och gemenskap - och man anar den känsla av folkfest som gjort att En Svensk Klassiker lockar allt fler deltagare.

Frimärkena lanseras den 16 januari och finns att köpa hos Postens ombud och på Postens hemsida www.posten.se/frim

Fakta om frimärkena:

Välgörenhetsfrimärke 2014 – World Childhood Foundation
Frimärkena har formgivits av Clara Terne och Oscar Liedgren (ramen), tryckts i offset och förpackas i häften med 10 självhäftande frimärken i varje. Valören är för inrikes brev och hälsningar (6 kr, med ett tillägg på 1 kr som går till World Childhood Foundation).

En Svensk Klassiker
Frimärkena har utformats av Henrik Karlsson. Förlagor: Ulf Palm/Scanpix, Nisse Schmidt, Claudio Bresciani/Scanpix, Eddie Granlund, Niklas Larsson/Scanpix, Micke Fransson, Jörgen Hjerpe. Gravörer: Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski . Tryckningen gjordes i kombinationen ståltryck/offset och förpackningen är häfte med 10 självhäftande frimärken i varje. Valören är för inrikes brev och hälsningar (6 kr).

Umeå-Riga kulturhuvudstäder
Frimärkena har utformats av Designbyrån SGC&LLLL, tryckts i offset och förpackas i rullar, en för Umeå och en för Riga. Varje rulle innehåller 100 självhäftande frimärken. Valören är 12 kr, för utrikes brev och hälsningar.

Thorsten Sandberg, Posten Frimärken, 010-4365207 eller thorsten.sandberg@posten.se

Posten ingår i PostNord. PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Koncernen hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Vi möter våra kunder under varumärkena Posten, Post Danmark, PostNord Logistics och Strålfors.  Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Läs mer om PostNord på www.postnord.com