Posten satsar på julkort från mobiltelefoner

Allt fler får in vanan att utföra ärenden och tjänster samt hålla kontakt med familj och vänner via sin mobiltelefon eller dator. Samtidigt visar en undersökning från Posten att åtta av tio svenskar föredrar att få sina julhälsningar som julkort i brevlådan. För att möta dessa behov satsar Posten nu på en app som gör det möjligt att skicka julkort direkt från en iPhone eller Androidtelefon. Genom appen Riktiga vykort kan man skicka ett riktigt julkort som landar i mottagarens brevlåda dagen efter det skickats från telefonen.

Den närmaste tiden delar brevbärarna ut omkring 30 miljoner julkort till de svenska hushållen. Men många tar sig idag inte tid att i lugn och ro skriva en personlig julhälsning utan väntar till julafton då man skickar i väg ett kort SMS via sin mobiltelefon.

– För många hushåll är det svårt att hinna med allt som ska göras inför julen. Vi har därför gjort det möjligt att använda mobiltelefonen för att in i det sista få iväg en personlig julhälsning med posten. Det gör att man snabbt kan omvandla till exempel bilder i telefonen på sina barn till julkort som vi trycker och som våra brevbärare delar ut dagen efter, säger Andreas Falkenmark, chef för Posten Meddelande.

Så fungerar appen Riktiga vykort

• Ett personligt foto blir ett högblankt stort vykort i A5-storlek
  • Posten trycker och skickar det till angivna mottagare
  • Skickas vykortet genom appen före kl 16:00 en vardag så är det framme nästa vardag inom Sverige. Till övriga världen tar det några dagar längre beroende på mottagarland.

Så gör du:

1. Välj ett foto som är sparat på din iPhone/iPod Touch/iPad eller Androidtelefon eller ta ett nytt foto om din enhet har en kamera.
  2. Klicka på fältet där din hälsning skall skrivas och skriv in vald hälsning.
  3. Skriv in en eller flera adresser direkt, hämta adressen från Kontakter eller från Hitta.se. Du kan lägga in upp till fem mottagare per vykort.
  4. Betala med kreditkort och skicka. När du skall betala dina vykort kan du också välja om du vill spara dina kreditkortsuppgifter hos Auriga, Postens leverantör av säkra betalningar. På det sättet behöver du inte gå igenom den proceduren nästa gång du vill skicka ett vykort.
  5. Sen får du bekräftelse och kvitto.
  6. Kortet trycks i A5-storlek och delas sedan ut av brevbäraren.

Läs mer om Riktiga vykort:

Fakta om Riktiga vykort:

• Pris: Appen är gratis att ladda ner i Appstore
  • Pris per skickat vykort: 19 kr styck oavsett vart i världen du skickar det.
  • Vykort: Högupplöst foto i storlek A5
  • Adressamarbete med Hitta.se

Länkar för nedladdning av appen:
AppStore:

Android Market:

För mer information är du välkommen att kontakta:
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10 eller press@posten.se

PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.