PostNord investerar i AutoStore

PostNord fortsätter att satsa på tredjepartslogistiken i Ljungby. Först ett nytt lager och nu en omfattande automationsanläggning i form av en AutoStore från Element Logic.

PostNord TPL har de senaste åren satsat mycket på automatisering av lagerprocesserna, med alltifrån flertalet enkla lagerautomater till två stora avancerade shuttle-system i Norrköping.

– Kombinationen av ökad e-handel och utveckling av mer kostnadseffektiva och flexibla system gör automation väldigt intressant för oss som tredjepartslogistikaktör, säger Sylvia Sundell, regionchef i Småland, PostNord TPL.
I Ljungby har man sedan tidigare automatiserat delar av packprocessen för e-handelsleveranser. En packningsmaskin anpassar automatiskt storleken på emballaget till produktens storlek. På så sätt minimeras mängden luft som transporteras till slutkonsumenterna.

Nu adderas automation av plockprocessen genom det kostnads- och tidseffektiva robotsy-stemet AutoStore från Element Logic. En AutoStore skapar nya möjligheter till att skapa en effektivare plockprocess, framförallt kopplat till e-handel där det sker mycket styckplock.

– Vi har redan mycket automation inom PostNord TPL men detta blir den allra första Auto-Store-anläggningen. Det känns roligt att kunna erbjuda befintliga och nya kunder än mer konkurrenskraftiga logistiklösningar, säger Karl Kallin, logistikutvecklingschef i region Småland, PostNord TPL.

Installationen sker i tätt samarbete med Element Logic och kommer att påbörjas januari 2022 med planerad driftsättning i mars 2022.

– Vi är glada över att kunna erbjuda PostNord såväl plockeffektivitet som förbättrad slut-kundsupplevelse. Den satsning som PostNord gör sätter kunden i centrum, eftersom auto-matiserade lager bidrar starkt till att beställningar levereras och kommer fram i tid, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Om Element Logic

I över 30 år har Element Logic optimerat företags lagerprestanda. Företaget skapar smarta lösningar som hjälper lager att hantera kunders ökade efterfrågan på snabba leveranser. Robotlösningar, programvara och rådgivning hjälper företag att förbättra sina värdekedjor och att vara mer lönsamma. Element Logic optimerar lager i alla storlekar inom ett brett spektrum av branscher. Som ursprunglig AutoStore®-partner har företaget stor erfarenhet av att utforma, leverera och installera skräddarsydda lösningar som förbättrar kundernas arbetsflöde. Element Logic har mer än 150 anställda i Europa och hade 2020 en omsättning på €100 miljoner. Huvudkontoret ligger i Norge med dotterbolag i hela Europa.
För mer information se: www.elementlogic.se

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com