PostNord investerar i fem nya eldrivna distributionslastbilar

PostNord har beslutat att investera i fem eldrivna lastbilar från Volvo Lastvagnar Sverige i ett led att möta PostNords miljömål. Lastbilarna kommer att placeras framförallt i Stockholm och Göteborg beroende på förutsättningar kopplat till infrastruktur, laddmöjligheter och kunduppdrag.

Investeringen sker som ett led i PostNords nya fordonstrategi och utgör några av de första tyngre elfordonen i PostNords fordonsflotta som idag uppgår till 28 procent eldrivna fordon. Den nyligen antagna strategin för fortsatta investeringar går i linje med PostNords hållbarhetsagenda med målet att vara fossilfria år 2030.

- Satsningen är helt i linje med våra hållbarhetsmål och vår ambition att driva en hållbar utveckling i vår bransch. Fossilfria transporter och miljöklassificerade fordon är dessutom något som flera av våra e-handelskunder sätter stort värde på. Nya fordon innebär även en förbättrad arbetsmiljö för våra medarbetare. Jag är därför glad över att vi som koncern i allt högre utsträckning kör hållbart, säger Mathias Krümmel VD på PostNord Sverige.

Fordonen, som är av modell FL Electric av tillverkaren Volvo, kommer att leasas under en längre period, på 8 år. Detta för att skapa flexibilitet i tester av de nya fordonen och för att kunna fortsätta utveckla PostNords fordonsflotta utefter erfarenhetsupplägg då bolaget ständigt utvärderar hållbara alternativ.

- Som ett rikstäckande bolag är det viktigt att fortsätta undersöka hållbara alternativ för våra framtida investeringar. Eldrivna lastbilar är mycket bra för de områden där infrastruktur med laddmöjligheter finns. På andra platser, till exempel i norra Sverige finns andra förutsättningar och då kommer vi att så långt som möjligt tanka drivmedel som HVO100, säger Mathias Krümmel.

Kort om PostNords fordonsflotta och hållbarhetsagenda:

• PostNord har som mål att vara fossilfria senast år 2030.
  • Som ett led i att möta hållbarhetsmålet arbetar PostNord med att effektivisera och elektrifiera bolagets fordonsanvändning. Vidare drivs ett arbete för att detaljera hur koncernen kan minska utsläpp från andra typer av transporter som exempelvis från flyg och färjor samt från våra lokaler.
  • Under slutet av 2020 uppnåddes den tidigare målsättningen att minska koncernens koldioxidutsläpp med 40 procent mellan 2009 och 2020.
  • 28 procent av PostNords fordonsflotta drivs på el.
  •  Många av koncernens medarbetare använder också cykeln i sitt dagliga arbete
  • PostNord använder biodrivmedel så långt som möjligt. Cirka en fjärdedel av PostNords drivmedel utgörs av förnybara bränslen för egna och inköpta transporter.
  • 66 procent av brevförsändelserna skickas med tåg.
  • Alla PostNords förare utbildas i sparsam körning.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com