PostNord lanserar fossilfria gröna korridorer

PostNord introducerar gröna korridorer mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Det innebär att PostNord nu kan erbjuda sina kunder fossilfria transporter på sträckorna. Något som företag med höga klimatambitioner efterfrågar och en viktig milstolpe i PostNords klimatomställning.

I PostNords agenda för hållbar logistik ingår att bli fossilfria till 2030, där transporter har en avgörande roll. Sedan tidigare erbjuder PostNord fossilfria transporter i många svenska storstäder, genom satsningar på eldrivna fordon, biodrivmedel, innovativa leveranslösningar med en optimerad logistik.

Nu tar PostNord nästa steg mot fossilfrihet genom att lansera de gröna korridorerna. Genom att byta fossil diesel mot biodrivmedlet HVO minskas utsläppen på de valda sträckorna med 1090 ton CO2 under 2022. Under 2023 förväntas utsläppen minska med 3 200 ton CO2.

Totalt omfattas sex terminaler, inklusive styckegodsterminaler, i riksnätet och regionerna. De gröna transportvägarna inkluderar dessutom, utöver Stockholm, Göteborg och Malmö, även Uppsala, Norrtälje och Helsingborg

Vi är stolta över att ligga i framkant och bidra till en snabb och robust klimatomställning. Att koncentrera utsläppsminskningen till vissa sträckor gör att vi kan kommersialisera upplägget och erbjuda våra kunder fossilfria transporter. Dessutom är det kostnadseffektivt att göra på det sättet, säger Naznoush Habashian, hållbarhetschef på PostNord.

PostNord i Sverige analyserar och planerar för hur Gröna Korridorer kan spridas till ännu fler delar av landet. Planen är att introducera fossilfria transporter på fler sträckor i Sverige samt i PostNords andra verksamhetsländer

För mer information kring PostNord satsning på fossilfria leveranser, besök PostNords webb www.postnord.se

Om gröna korridorer

PostNord lanserar gröna korridorer vilket innebär att från upphämtning hos varuägarens lager i Sverige, till slutkonsument, sker alla transporter 100 procent fossilfritt. Fossilfritt innebär antingen HVO100, Biogas eller Eldrift.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com