PostNord testar ny box som kombinerar både paket och brev

PostNord har placerat ut sin första "hybridbox" där man kan posta sina brev, hämta paket och skicka paket som retur. Initiativet är en följd av minskande brevvolymer och växande behov av kostnadseffektiva och innovativa paketlösningar.

Eftersom paketboxar fylls på varje dag kan brevlådedelen i boxen samtidigt tömmas, det vill säga på daglig basis.

Hybridboxen är utformad för att hantera postförsändelser upp till 3 cm tjocka C4-kuvert och är placerad på en tillgänglig höjd av 120 cm, med möjlighet till justering för att ytterligare öka tillgängligheten.

Hybridboxen är designad för att:

• leverera paket och hantera returer.
  • fungera som en "prioriterad brevlåda" med dagliga tömningar (måndag till fredag), vilket säkerställer förbättrad service och tillgänglighet.
  • tömmas en gång om dagen i samband med paketleverans med vår Svanencertifierade e-handelstransport.

Den utplacerade hybridboxen är ett test under utvärdering. Blir det framgångsrikt bedömer PostNord att det skulle kunna ersätta tusentals traditionella brevlådor, vilket skulle förbättra tillgängligheten och servicenivån på ett kostnadseffektivt sätt över hela Sverige.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com