PostNord vill lyssna på hela Sverige

Just nu pågår den största förändringen i PostNords historia – att anpassa företaget till digitalisering och nya kundbeteenden. Men förändring är inte alltid smärtfri och den här har genererat hård kritik mot PostNord för bristande leveranser. Nu vill PostNord möta kunder och mottagare i hela Sverige för att kunna svara direkt på folkets frågor.

Den 9 april rullar en 13,5 meter lång och fem meter bred trailer in i Borlänge, som är första stopp på den två månader långa turnén. Därefter går färden till 20 andra städer över hela landet, för att på plats ta emot synpunkter, kritik, idéer och förslag till förbättringar.

- Det är bekymmersamt att vi inte levt upp till kvalitetskraven och förtjänat allmänhetens förtroende. Allt fokus ligger nu på att systematiskt arbeta med kvaliteten för att visa att vi är att lita på. Med samtal på stan vill vi lyssna till våra kunders synpunkter så att vi kan fortsätta vår utveckling i rätt riktning, säger PostNords Sverigechef Annemarie Gardshol.

Representanter för PostNords ledning både lokalt och på riksplanet kommer att följa med på turnén. Kundservice finns med på plats för att svara på konkreta frågor om enskilda försändelser. Dessutom kommer en att kunna söka sommarjobb och extrajobb hos PostNord på den aktuella platsen. Vi har många lediga platser som chaufför, brevbärare och terminalarbetare runt om i landet.

Hur svenskarna kommunicerar och handlar förändras fort och alltfler brev skickas digitalt samtidigt som vi e-handlar allt mer vilket gör att paketen ökar. Förändringen, som kommer att fortsätta, ligger till grund för PostNords stora omställning. Med facit i hand är det tydligt att vi gjorde för många parallella förändringar för snabbt vilket ledde till oacceptabla störningar för kunderna.

Att ha en hög och jämn kvalitet och därmed återvinna förtroendet från allmänheten har högsta prioritet för PostNord. Vi mäter och följer upp kvaliteten varje dag. Vi har med hjälp av de synpunkter som kommer in till oss identifierat på vilket sätt vi inte möter kundernas förväntningar för att kunna förbättra servicen på dessa punkter. Vi investerar dessutom för att kunna hantera den ständigt ökande mängden paket. Under året öppnar vi två nya terminaler, anställer fler medarbetare och uppgraderar sorteringsmaskiner.

Städerna vi besöker är Borlänge, Gävle, Uppsala, Norrköping, Linköping, Jönköping, Karlstad, Västerås, Kalmar, Växjö, Helsingborg, Malmö, Lund, Örebro, Eskilstuna, Stockholm, Halmstad,Göteborg, Östersund, Sundsvall och Umeå. För mer information se www.postnord.se/lyssnar

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com