Risk för bedrägerivåg när e-handelns högsäsong drar igång

Inför Singles Day, som äger rum lördagen den 11 november och som traditionellt sett inleder julhandelns e-handelsboom, ökar risken för bedrägerier. Bedragare, som felaktigt påstår sig representera PostNord eller andra logistikföretag, skickar ut falska leveransmeddelanden via sms och e-post. Därför vill nu PostNord uppmana alla e-handlande konsumenter att vara extra vaksamma.

- På PostNord tar vi kundens säkerhet på största allvar. Att skydda integritet och förebygga bedrägerier är en ständig utmaning, speciellt när bedragarna kontinuerligt finjusterar sina metoder. Även om vi inte kan stoppa alla bedrägeriförsök, strävar vi efter att stärka våra kunders förmåga att själva upptäcka dem. Att vara välinformerad, kritisk och ha en sund skepsis är det mest effektiva skyddet vi kan erbjuda, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.

Sveriges position som en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa ökar risken för att konsumenter blir måltavlor för avancerade bedrägeriförsök. PostNord uppmanar därför e-handlande konsumenter att vara extra vaksamma. Att till exempel använda PostNords egen app är ett säkert sätt att hålla koll på de paket man har köpt online och samtidigt säkerställa samt minska risken för bedrägerier genom oauktoriserade meddelanden.

- E-handel ska vara enkel och säker. Men med den bekvämlighet som e-handel erbjuder, följer också vissa risker. Bedragare använder falska länkar och meddelanden för att lura konsumenter. Det är därför viktigt att vara vaksam och skeptisk mot okända länkar. Vid den minsta tveksamhet, bör man verifiera avsändaren genom att kontakta företagets kundservice, säger Alexis Larsson.

Nedan följer en lista över PostNords tips och råd för hur du kan skydda dig och undvika att bli lurad av bedragare:

• Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor. Det enda undantaget är när du tar emot försändelser utifrån EU som kan kräva betalning av moms och tull, varvid länkarna pekar till postnord.com eller postnord.se.
  • Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.
  • Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår Kundservice för bekräftelse.
  • Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inga bilagor.
  • Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande, är det troligtvis en bluff.
  • Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.
  • Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.
  • Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.
  • Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Tecken på att en webbshop kan vara oseriös:

• Produktnamn har märkliga eller felaktiga översättningar.
  • Priserna är ovanligt låga jämfört med marknadsvärdet.
  • Det finns ingen svensk kontaktinformation tillgänglig, såsom adress eller telefonnummer.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 300 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com